Dette er de 13 første snarveiene som skal tas i bruk i Trondheim. Foto: Grafikk: Adresseavisen

Da er det offisiell åpning av byens første oppgraderte snarvei, den 650 meter lange Blomsterstien mellom Moholt og Dybdahls veg.

Blomsterstien, finansiert av Miljøpakken, er den første snarveien i kommunen som blir skiltet og oppgradert.

Det er brukt 1,8 millioner kroner på nytt og bedre dekke, rydding av skog langs kantene av stien og 27 lysstolper med ledlys. Senere i vår blir det trolig satt opp benker i øverste del av snarveien.

Om vinteren vil det bli laget skispor øverst i snarveien som startpunkt for skiløypa til Lohove.

– Blomsterstien er en del av turveien mellom Stavne og Lohove og blir i tillegg til snarvei også skiltet som turvei, som angir avstanden til Lohove, sier leder Siri Bø Timestad i gågruppen i Miljøpakken.

Kartlegging og skilting

Trondheim er den første byen i landet som både har kartlagt alle snarveiene og som skilter dem.

– Hensikten med å oppgradere snarveiene er å få flere til å bruke beina på samme måte som Miljøpakkens arbeid for økt sykkelbruk og økning i kollektivbruken, forteller leder Siri Bø Timestad i gågruppen.

Gågruppen i Miljøpakken, som består av åtte representanter fra Statens vegvesen, Sør-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune, har siden 2013 kartlagt og vært på befaring av 340 snarveier til skoler, arbeidsplasser, lokalsentre og Trondheim sentrum.

Gruppen har funnet frem til snarveiene gjennom å studere kart og luftfotografier, sjekke tips som har kommet inn fra publikum, samt en kartlegging som alle byens femteklassinger har gjennomført på nettstedet skolenett.no

Beregninger av 13 prioriterte snarveier viser at med en normal gangfart på fem kilometer i timen, er det mulig å spare inntil åtte minutter i forhold til å gå på det etablerte veinettet.

Gåprosjektene er en del av Miljøpakkens gåstrategi i Trondheim og bygger på en nasjonal gåstrategi utarbeidet av Statens vegvesen i februar 2012.

13 snarveier i 2015

I løpet av året skal 13 snarveier etter planen oppgraderes med nytt dekke, lys og skilting og innvies. Totalt er det satt av ti millioner kroner til snarveier i 2015-budsjettet for Miljøpakken.

Oppgraderingskostnaden for hver enkelt av de 13 snarveiene ligger mellom 0,4 og 1,8 millioner kroner.

De to neste snarveiene som skal rustes opp er den 125 meter lange Fuglesangen på Selsbakk og Festningen sør på 155 meter ved Kristiansten festning. Arbeidet med Fuglesangen begynner i mars, Festningen sør i april/mai.

Flere av snarveiene får samme brøyte- og strøstandard som fortau.

– Hver snarvei har særpreg

– Hvordan oppgraderes snarveiene?

– Hver enkelt snarvei har sin egen «personlighet» og særpreg. Hva oppgraderingen består av, vil derfor variere fra snarvei til snarvei. Enkelte ganger vil beliggenhet og bredden på snarveien begrense hvilke oppgraderinger som er mulig.

Blomsterstien er en meget bred snarvei. Deler av Festningen sør, som blir offisielt innviet senere i år, er derimot smalere. På denne snarveien kan det også bli aktuelt å sette opp gelender langs deler av strekningen, sier Bø Timestad.

Rullevennlig underlag

Hun forklarer at gruppen legger stor vekt på å få hver enkelt snarvei best mulig og at av det totale prosjektarbeidet med hver enkelt snarvei, er det forarbeidet og planleggingen som tar mest tid.

Snarveiene blir utbedret med tanke på gående. Derfor blir det lagt grusdekke og ikke asfalt. Underlaget skal være rullevennlig slik at det skal være mulig å bruke både rullestol og barnevogn.

På de snarveiene hvor det er plass og hvor det er naturlig i forhold til beliggenheten, vil vi sette opp benker hvor det også skal være plass til å sette fra seg for eksempel en barnevogn ved siden av benken, sier Bø Timestad.