Dette er skjedd under den lange ombyggingsperioden ved hotellet.

Årsaken er at det er blitt for trangt for bussene når det har stått kraner og bygningsmateriell ved hotellinngangen.

I tre tilfeller er det skrevet avviksrapport om uhellene av busselskapets egne sjåfører:

* I januar i fjor skubbet bakenden på en buss en passasjer som gikk av bussen, overende.

* I november i fjor skjedde noe tilsvarende. Bussen kom bort i en person med siden. Skadeomfang uklart.

* I februar i år kom en buss bort i en passasjer slik at vedkommende falt i gaten. Personen fikk en blåveis, vond rygg og skader i en hånd. Vedkommende måtte til sykehus for behandling.

Ved minst ett tilfelle er det skjedd skader på en parkert bil .

Drifts- og markedssjef Trond Skullerud i Unibuss sier at selskapet gjentatte ganger har henvendt seg til veimyndighetene og bedt om å få benytte holdeplassen ute i Kjøpmannsgata, og på den måten slippe å kjøre opp foran hotellet.

– Vi har nulltoleranse i forhold til uhell, og vi beklager det som er skjedd. Personsikkerhet tas på største alvor, sier han. Det er avtalt møte om saken mellom Statens vegvesen og Unibuss denne uken.

Nå ser det imidlertid ut til at saken allerede er løst. Hotelldirektør Kjetil Vassdal ved Radisson Blu Royal Garden sier at anleggsperioden er over, og at man har gått over i normalsituasjon igjen.

– Vi har skiftet 2000 glass på fasaden på hotellet, men vi ble ferdige til 16. mai. Kraner og andre ting som hindret trafikken, er tatt bort. Vi har nå en normal adkomst, og det er allerede busser som har kjørt opp foran hotellet uten problemer, sier Vassdal. Han sier at han nå vil informere de berørte parter om dette.