TV-ADRESSA: Se spilltraileren

Du har kanskje hørt betegnelsen MMO før. Bokstavene står for Massively Multiplayer Online og betegner en type pc-spill som foregår i virtuelle verdener på internett. Det aller største av disse er «World of Warcraft», en digital verden med over 10 millioner innbyggere.Men de færreste vet at det norske selskapet Funcom var pionerer i denne hurtig voksende bransjen. For i 2001 slapp nemlig Funcom spillet «Anarchy Online». Det mest ambisiøse, og teknisk sett mest avanserte, verden til da hadde sett. Og dette på et tidspunkt da folk flest trodde «bredbånd» var noe du surret rundt gavepakkene til jul. Nå er Funcom aktuell med et online-spill nok en gang. Med rettighetene til kildematerialet til den amerikanske forfatteren Robert E. Howard i lomma, er det fritt fram for Funcom å utfordre selve kongen på haugen, «World of Warcraft», med sine 10 millioner abonnenter.

Norsk månerakett

Erling Ellingsen, produktsjef i Funcom, sammenligner lanseringen av spillet med det å skyte opp en månerakett. - Det har tatt årevis å komme hit vi er i dag. Akkurat nå er det en salig blanding av stress og glede. Norske Funcom har mange års erfaring med å utvikle MMO-spill. Men selv det massive jomfruprosjektet «Anarchy Online» blekner fullstendig mot den enorme prestasjonen det er å ta imot hundretusenvis av spillere fra Nord-Amerika og Europa på en gang, når «Age of Conan: Hyborian Adventures» offisielt blir «åpnet» den 20. og 23. mai. - Hvor mange er det som jobber med «Age of Conan»? - Akkurat nå er det i overkant av 150 mennesker som jobber med selve prosjektet. Det er et uhyre stort spill på alle mulige måter, sier Ellingsen. - Etter hvert som lanseringsdatoen nærmer seg økes tempoet og alle bitene skal på plass. Det er nok ikke utenkelig å sammenligne dette med åpningen av den nye operaen, det er like mange mennesker involvert, det er mye penger på spill og det er trolig like mange byggeklosser. Til tross for at «Age of Conan» er basert på den litterære produksjonen til en amerikansk forfatter mener Funcom at det finnes mye «typisk norsk» i spillet.

Dataspill med hallingdans

- Det er definitivt mye Norge i «Age of Conan», sier Ellingsen. - Mange av områdene i spillet er direkte inspirert av steder i Norge, slik som Hardangervidda. Vi har nylig spilt inn danseanimasjoner for noen av kulturene i Hyboria (det mytiske landet som spillet finner sted i). Og da har vi faktisk hallingdans med. - Er det vanskeligere å skulle lage et spill som «Age of Conan» i Norge enn om Funcom hadde vært et amerikansk selskap? - Det er klart at det er en utfordring å være et norsk selskap som lager dataspill. Forholdene ligger ikke like godt til rette her til lands, verken når det gjelder tilgjengelighet av arbeidskraft og de økonomiske forholdene. Men vi er svært stolte av å få til dette i Norge, sier Ellingsen. Funcom håper videre at om spillet gjør det godt på det internasjonale markedet, vil det være med og skape en grobunn for andre selskaper. - Vi håper at det nå blir en større oppmerksomhet for utvikling av spill i Norge, sier Ellingsen. - Dette er nemlig kulturproduksjon på et høyt plan.

Elefanten i rommet

«World of Warcraft» er på mange måter elefanten i rommet det er umulig å overse når temaet er MMO-spill. Men for Funcom representerer dette spillet mer et sosialt fenomen enn en konkurrent. - Hvor stor kan «Age of Conan» bli?- Vi utelukker ikke at vi kan komme til å få en like stor abonnementsbase, sier Ellingsen. - Men samtidig forventer vi det ikke. «World of Warcraft» er spillverdenens svar på Facebook eller Google. Og det er noe som er vanskelig å gjenskape.

Har fornyet sjangeren

Markedet som Funcom nå skal ut på, med «Age of Conan», er det mest ustabile som finnes i spillverdenen. En suksess kan bety store penger, uvurderlig kredibilitet og en garanti for videre drift og nye prosjekter. På den andre siden kan en fiasko bety kroken på døra og mange millioner i bortkastet risikokapital. Noe Richard Garriot, selve «gudfaren» for nettbaserte rollespill, nylig fikk erfare da hans ambisiøse prosjekt «Tabula Rasa» måtte stenge mange av spillserverne like etter lanseringen på grunn av for få spillere. «Age of Conan», derimot, vil skille seg ut fra den store hopen av MMO-spill, mener Funcom. - Det er mye som skiller «Age of Conan» ut fra det som nå finnes i sjangeren, sier Ellingsen. - Og jeg tror dette er vår styrke. Vi har fornyet sjangeren på mange måter og den responsen vi har fått fra spillere og presse tilsier at dette er noe helt unikt. Produksjonskostnadene er også skyhøye, med fantastisk musikk, grafikk og lyd.

Et enormt kildemateriale

Funcom er kjent for å lage spill basert på egne univers. Men i dette tilfellet bestemte selskapet seg for å skape et MMO-spill basert på en allerede eksisterende lisens.- Hvorfor akkurat Conan? - Vi var innom flere andre lisenser før vi kom til Conan, sier Ellingsen. Det er egentlig den perfekte verden for et online-spill. Den oser av historie og innhold, og her har vi et enormt kildemateriale å hente inspirasjon fra. Hva blir det neste nå for Funcom? - Vi kommer naturligvis til å fokusere mye på «Age of Conan», både med tanke på utvidelsespakker og annet, sier Ellingsen. - Vi jobber også med en Xbox 360-versjon av spillet. I tillegg jobber vi med «The Secret World», et annet online-spill som du vil få høre mye mer om.

Foto: FunCom
Foto: FunCom
Foto: FunCom