Det kommer frem i et intervju som NRK Kulturnytt har gjort med generalsekretær Ann-Magritt Austenå i Norsk Organisasjon for asylsøkere (Noas).

Reklamebyrået Anorak spilte en nøkkelrolle i Kristoffer Joners Facebook-innlegg, hvor han går i rette med innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug.

I innlegget oppfordret Joner folk til å donere penger til Noas - i Listhaugs navn.

Kritisk

Austenå forteller at NOAS har fått inn 26 000 donasjoner, noe som betyr at organisasjonen i løpet av morgentimene tirsdag har fått inn 2,6 millioner kroner som følge av Joners kampanje.

Hverken Anorak eller Kristoffer Joner fikk betalt for arbeidet.

Listhaug sier i en kommentar hun har sendt til Adresseavisen - og har lagt på Facebook - at pengene som nå er sendt NOAS kunne hjulpet flere om "de ble brukt i nærområdene".

- Jeg synes det er veldig bra at folk bruker pengene på det som engasjerer dem, og folk står fritt til å gi til NOAS. Jeg skjønner hvis noen nå føler seg lurt. Hvis penger skal gå i mitt navn, slik det gjorde, hadde jeg heller håpet vi kunne gitt til noen som hjelper flyktninger i nærområdene der de fleste faktisk er, skriver Listhaug.

- Hylekor

Slik starter oppdateringen på skuespiller Kristoffer Joners første Facebook-innlegg noensinne.

Bakgrunnen er at han reagerer sterkt på innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaugs Facebook-innlegg fra 14. november.

Klokka 20.05 mandag kveld svarte Listhaug Joner med denne oppdateringen på Facebook.

Her skriver hun blant annet: «LIK OG DEL! Bli med å si klart og tydelig ifra at vi ikke lar oss stoppe av dette hylekoret. Vi vil fortsette å kjempe for en streng og bærekraftig asylpolitikk som sikrer den norske velferdsmodellen!»