Kan Arbeiderpartiet i byen og i fylket bli enig med hverandre? Er Høyre enig med seg selv? Og ønsker Rita Ottervik i det hele tatt en miljøgate?

Behandlet saken: Formannskapet behandlet tirsdag forslaget om tofelts miljøgate i Innherredsveien. Foto: Pål E. Solberg

Disse spørsmålene melder seg etter at forslaget om prøveprosjekt i Innherredsveien ble utsatt i formannskapet i Trondheim, mens fylkesutvalget noen timer senere vedtok det samme prosjektet.

I verste fall kan forviklingene ende med at det ikke blir noe prøveprosjekt med to kjørefelt og heller ikke noen miljøgate. Det er synd, for planen handler om mer enn busser og biler. Den skal gi beboere, fotgjengere og syklister mulighet til å ta i bruk Innherredsveien på en ny måte. Det overordnede målet er å øke trivsel og endre reisevaner og trafikkmønster.

Både Høyre og Arbeiderpartiet i Trondheim har problemer med den halvdelen av prosjektperioden som gir bussene førsterett i rushtiden.

ADRESSEAVISEN MENER: Si ja til prøveprosjekt i Innherredsveien

Da Høyre i fjor sommer stemte sammen med «miljøkameratene» og sørget for flertall, var ikke alternativet med prioritering av bussene med i planen. De har dermed sitt på det tørre når Ingrid Skjøtskift slår fast at Høyre bare vil være med på den første delen av prosjektet. Inntrykket er likevel at det er delte oppfatninger i partiet om dette. Uansett gir de fra seg muligheten til å danne flertall sammen med Arbeiderpartiets partnere og sørge for at prosjektet kommer i gang som planlagt.

Rita Ottervik er tydelig på at hun ikke kan støtte alternativet med bare buss i rushtiden. Hun mener at det vil gi for stor belastning for boligområdene i nærheten og stiller seg tvilende til rådmannens saksfremlegg der det heter at «beregninger viser at trafikken i liten grad blir overført til boliggater» og at Strindheimtunnelen vil ta unna det meste.

Det er kanskje urettferdig å mistro politikernes intensjoner, Rita Otterviks innvendinger er relevante, men scenarioet er i alle fall perfekt for den som ikke vil at det skal bli noe av prosjektet i Innherredsveien. Og var det ikke slik at prøveprosjektet skulle svare på det som er uavklart?

Nettopp perioden med prioritert buss har vært avgjørende for fylkeskommunen som jo ikke bare eier veien, men også er eier av AtB og bussdriften. Arbeiderpartiets to ordførere, Rita og Tore O., står på hver sin side. Nå skal de snakke sammen i Miljøpakkens lukkede møte på mandag.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Nå eller aldri for jordvern i Trondheim

En forutsetning for å komme i gang med prøveprosjektet i Innherredsveien er at fylke og kommune gjør det samme vedtaket. Med sitt vedtak tirsdag, har fylkesutvalget lagt press på kommunen. Dersom enten Arbeiderpartiet eller Høyre i kommunen «bryter sammen» og går med på todelt prøveprosjekt, er saken i boks. Hvis ikke, er det fylkesutvalget som må krype til korset og gjøre et nytt vedtak uten prioritering av buss. Hvor sannsynlig er det?

Det kan selvsagt hende at representantene for kommune og fylke på mandagens møte blir enige med hverandre om et eller annet kompromiss, da er det eneste man risikerer en liten utsettelse av starten på miljøgateforsøket. Da kan kommunen forhåpentligvis også ta med en sammenkobling av sykkelvei mellom prosjektstrekningen og Thomas von Westens gate, slik fylkesutvalget gjorde vedtak om.

Men det er buss eller ikke buss som er hovedspørsmålet. Hvis Ap og Høyre i Trondheim står på sitt, og fylkesutvalget også gjør det, er saken ute av soga – for denne gang.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Grønn fasade lite verd

Hør Adresseavisens kommentatorer på podkast