– En gang i 2008-2009 fikk vi et tips om et crew som var beruset. På bakgrunn av det gjennomførte vi en kontroll. Men de hadde ikke gjort noe ureglementert og ble sluppet med en gang.

Det forteller politioverbetjent Bjørnar Kyllo, som tidligere ledet politiet på Værnes over mange år. Dette er den eneste kontrollen politiet kan huske har blitt gjort av flybesetninger på trønderske flyplasser de siste årene.

– Promillekontroller på Værnes er ikke noe vi har noen fast rutine på. Vi aksjonerer ut fra henvendelser eller tips. I den perioden jeg har vært her, har vi ikke fått noe tips, og det har heller ikke vært noen kontroller, sier Tore Sparby, som for halvannet år siden tok over Kyllos rolle på flyplassen på Værnes.

Les også: Promilletatt flybesetning framstilles for varetekt

Kun bakkepersonell har blitt testet etter at politiet har fått mistanke om at de har møtt beruset på jobb.

– Vi har stoppet bakkepersonell som har vært beruset. Det er ikke mange, og det kan gå flere år mellom hver gang, sier Kyllo.

Les også: Kaptein, styrmann og to flyvertinner tatt med promille på Gardermoen

Kontrollerer ikke

Namsos-politiet forteller at de aldri har hatt en kontroll på flyplassen der. De har daglige avganger til Trondheim, Mosjøen, Rørvik og Bodø.

– I løpet av de siste fem årene har jeg ikke kjennskap til én eneste kontroll som er tatt på flyplassen, sier Roger Skjærvik, leder for vakt og patrulje ved Namsos og Fosnes lensmannskontor.

Det samme forteller også politiet i Røros og Rørvik:

– Jeg kan ikke komme på at vi har hatt noen kontroll, og vi har heller ikke fått noen henvendelser som har gitt oss grunn til å mistenke at flypersonell har vært beruset. På Rørvik lufthavn er det kun mellomlandinger, så det er heller ikke slik at flybesetninger overnatter her, sier Erik Stovner, lensmann ved Vikna og Nærøy lensmannskontor.

– Vi har ingen rutiner på slike kontroller, og har heller ikke fått noen tips om at flyansatte har vært beruset. Derfor har vi ikke hatt noen kontroll, sier Øyvind Unsgård, politiførstebetjent ved Røros lensmannskontor.

Les også: Promilletatt flybesetning framstilles for varetekt

Les også: Politiet vurderer å utvide siktelsen mot flykaptein

Tatt med 1,35 i promille

Debatten om rutinene for promillekontroller av flybesetningen kom for alvor opp etter at fire av fem besetningsmedlemmer på et Air Baltic-fly ble tatt med promille lørdag. De skulle fly ferielystne nordmenn fra Gardermoen til Kreta. Blodprøver politiet har tatt, viser at styrmannen hadde en promille på 1,35, mens kapteinen hadde promille på 0,54. For de to øvrige kvinnelige kabinansatte var promillen 0,91 og 0,55. Prøvene ble tatt klokken 6.50 lørdag morgen, over én time etter flyet hadde oppsatt avgang.

Både kapteinen og styrmannen er varetektsfengslet etter hendelsen.

– Dette har ikke vært en utfordring. Det er ansett som et ikke-problem, slik jeg har oppfattet det. Flypersonell er normalt disiplinært i jobben sin. Siden det ikke har vært et problem, har vi heller ikke brukt ressurser på det, sier Sparby.

Da Adresseavisen møtte hans kollega Bjørnar Kyllo tirsdag, spurte vi ham om det fantes en promillemåler på flyplassen.

– Det var et godt spørsmål. Vi har det ikke her, men vi har det i politibilene.

Siden 2012 har politiet hatt hjemmel i luftfartsloven om at de kan ta stikkprøver av flypersonell, selv om det ikke foreligger mistanke om lovbrudd.

Les også: Mistanke om promille etter helikopterstyrt

Les også: Full pilot tatt på fersken

- En enkelthendelse

At det ikke har vært kontroller på trønderske flyplasser siden den gang, mener Petter Førde, leder i Norsk Flygerforbund, ikke er noe problem.

– Jeg synes kontrollsystemet og lovverket er tilfredsstillende. Det er velkjent blant de som jobber i fly at det er nulltolleranse på å være beruset i tjenesten. Det er internjustis i flyselskap og de har varslingssystem som fungerer tilfredsstillende. Jeg ser på denne episoden som en enkelthendelse, sier han.

I luftfartsloven heter det seg at det er pliktmessig avhold fra åtte timer før tjeneste.

– De fleste selskapene har strengere regler enn dette, for å være på den sikre siden, sier Førde.

Blant tiltakene som har blitt foreslått etter hendelsen på Gardermoen er å sette alkolås i fly. Selv om Førde ikke er mot alkolås, ser han at dette kan bli utfordrende både praktisk og økonomisk å få til dette. Dette begrunner han blant annet med at krav til alkolås isåfall må reguleres gjennom internasjonale regelverk.

– Vi er en internasjonal bransje. Det er ikke bare fritt frem å gjøre noe sånt. Da må man isåfall pålegge utenlandske flyselskap som kommer til Norge å gjøre det samme. Skal man få til sånt, må problemsstillingen løftes til et internasjonalt nivå, sier Petter Førde.

Les også: SAS-pilot var full rett før flyavgang

Les også: Dansk F-16 stanset full norsk kaptein

– Kan ikke gå over fem år

Heidi Pawlik Carlson i KrF mener det bør stilles strengere krav til flypersonell.

– Yrkesførere har alkolåser for å kunne kjøre, og det burde være like strengt for flypersonell. Jeg synes det er merkelig at det ikke er like strenge krav til flykapteiner som det er til andre yrkessjåfører, mener Carlson fylkesleder i KrF Sør-Trøndelag.

Sjokkert

Hun er sjokkert over at trønderske flyplasser ikke har hatt promillekontroller på over fem år.

– Dette bør bli tatt på full alvor. Det kan ikke gå over fem år før man tar kontroll. Heldigvis har det ikke skjedd noen stygge ulykker med fly fra Trøndelag, sier hun.

Les også: Skulle ta fly med 3 i promille

Gjennomgang av hendelsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at lørdagens hendelse viser at sikkerhetssystemer fungerer. Likevel skal Luftfatstilsynet se på saken.

– Vi skal ta en grundig gjennomgang av hva som har skjedd. Om vi må gjøre endringer på sikkerhetssystemene, må vi være helt sikre på at de endringene kommer oss til gode, sier han.

Les også: Pilot var full – fly forsinket i seks timer

Ikke grunn for bekymring

Kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, synes det er uheldig at fire av Air Baltics besetningsmedlemmer ble promilletatt lørdag.

– Dette er noe vi sjeldent hører om, og det er ikke grunn for flypassasjerer å være bekymret for sikkerheten. Vår viktigste prioritet er at passasjerene våre skal føle seg trygge, sier han.

Norwegian mener dagens regelverk fungerer bra. Sandaker-Nielsen understreker at om det kommer nye regler for kontroll, vil Norwegian rette seg etter dem.

– Hvis politiet ønsker flere kontroller, er det greit for oss. Alle våre ansatte er klar over at det er nulltoleranse for misbruk av alkohol når de er på jobb. Sikkerhetskulturen i Norwegian er svært god, og det er det viktigste for å forebygge slike hendelser, forteller han.