Røros: – På webben bor vi alle like sentrtalt og ved hjelp av internett kan norsk reiseliv nå ut og markedsføre seg på en attraktiv måte.

Det sier direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv til Adresseavisen, i forbindelse med at hun deltok under åpningen av Trøndersk reiselivskonferanse 2014 på Røros.

Hitorien og publikum

«Reiselivet, ti bud fore en moderne fremtidsbransje – Norges største ungdomsnæring?», var tittelen på Krohn Devolds foredrag til de rundt 130 delegateneunder åpningen av Trøndersk reiselivskonferanse 2014 tirsdag.

– Det er to ting som er viktigere enn noe annet for å nå ut i et marked som er blitt mer og mer globalt. Det ene er historiefortellingen; alt vi tilbyr må være knyttet til en historie og forankret i det sanne og troverdige. Dessuten må vi sørge for å nå ut – det nytter lite å sitte alene i en hytte og fortelle en god historie, sier hun.

– Bruk de digitale kanalene

Hun mener at globaliseringen gir oss fordeler gjennom at Norge er langt fremme i den digitale revolusjon, og særlig fordi reiselivet ligger helt i tet med digitalisering av sine tjenester.

– Det betyr at markedsføringen av Norge som reisemål hovedsaklig bør ligge i digitlae kanaler, der vi fremfor alt også treffer ungdommen, sier hun.

Krohn Devold ser digitalisering som en anledning til å vinne tid og ressurser til å vie mer personell til det kunden alltid ønsker seg; et godt vertskap. Dagens vertskap er i realiteten den nye markedssjefen, mener hun.

– Det nytter ikke med et stort markedsbudsjett, dersom dårlig mottakelse i resepsjonen gir deg stryk fra gjestene i sosiale medier, sa hun.

Wow-følelsen

Krohn Devold fremholder at gode reiselivsopplevelser skal tilfredsstille alle sansene våre. Natur, kultur, lokal mat og fysiske aktivitet er nødvendige ingredienser i denne pakken. Opplevelsen må dessuten være mulig å planlegge, sette sammen og bestille slik at den besøkende får wow-følelsen.

Forventer moderne vertsland

– Det blir stadig viktigere å fortelle en helhetlig historie – fra gjesten sitter i sofaen og planlegger sin reise på nett, gjennom hele opplevelsen og gjennom minner og deling av disse minnene i etterkant. Verdens middelklasse og internasjonale turoperatører forventer et moderne vertsland som kan tilfredsstille høye krav på dette området, sier Kristin Krohn Devold.