Dette er noen av de viktigste endringene i avgiftene:

  • Piggdekkavgiften gjeninnføres

  • Renovasjonsavgiten går opp med 36 prosent

  • Byggesaksgebyret øker med 15 prosent

  • Eiendomsskatten opp med 0,2 promillepoeng

Trykk på videoen øverst i saken for å høre kommunalråd Yngve Brox (H) sine kommentarer til budsjettforslaget.

Fjerner søsken-moderasjon

Familier med barn begge steder får i dag 25 prosent søskenmoderasjon. I tillegg får familier 25 prosent søskenmoderasjon fra og med barn nummer to i SFO. Begge deler foreslås avviklet.

For en familie med et barn i både barnehage og SFO vil utgiftene øke reelt med 3279 kroner. De nominelle endringene for SFO og kulturskolen er 2,7 prosent, i tråd med forventet prisstigning. Barnehagesatsene foreslås økt med 2,9 prosent. Her blir det med andre ord en reell økning på 0,2 prosent. Økningen for barnehage representerer en økt utgift på 1225 kroner. Sett i lys av forventet prisstigning, blir økningen reelt 470 kroner.

For familier med lave inntekter, beregnes satsene etter betalingsevne. Reduksjoner gis til familier med inntekt opp til 486 000 kroner. Husholdninger uten skattbar inntekt får friplass.

Vil ha piggdekkavgift

Rådmannen skriver i sitt budsjettforslag at han anbefaler at det gjeninnføres piggdekkavgift på nytt fra neste år. Bystyret  har nylig avvist et slikt forslag, men rådmannen mener at piggdekkavgift er et bidrag til å bedre luftkvaliteten i Trondheim. En gjeninnføring av denne avgiften beregner rådmannen vil gi kommunen en årlig inntekt på 23 millioner kroner.

I forslaget til budsjett for 2016 legger rådmannen opp til at inntektene fra piggdekkavgiften skal øremerkes tiltak for å bedre luftkvaliteten i byen.

Vann og avløp

De såkalte VARFS-tjenestene (vann, avløp, renovasjon, feiing og slambehandling) får ulike påslag neste år. Størst økning blir det på renovasjonsgebyret med hele 36 prosent. Dette kommer som en konsekvens av selvkostpolitikken på området avfallstjenester der man har tidligere har opparbeidet et større «overskudd». I 2012 var dette på drøyt 60 millioner kroner. Regnskapet skal over tid gå i null.

Både i 2012 og 2013 ble renovasjonsgebyret derfor satt ned med ti prosent. Nå er overskuddet borte, og det er igjen tid for å se fremover. Det betinger et større påslag som rådmannen har tallfestet til 36 prosent. Dette begrunnes blant annet med økte kapitalkostnader for Trondheim Renholdsverk (TRV) i forbindelse med nytt gjenvinningsanlegg og utskiftninger i anleggsparken. To personer skal ansettes neste år for å følge opp farlig avfall.

Selvkost

Innenfor avløp er det estimert at selvkostfondet vil være på over 130 millioner ved kommende årsskifte. Rådmannen foreslår derfor å sette ned avløpsgebyret med 20 prosent i 2016 for å bygge ned fondet. Dette betyr at utgiftene innenfor området blir høyere enn inntektene i en periode før det igjen kan bli nødvendig å sette gebyret opp for å få samsvar mellom utgifter og inntekter på området.

Innenfor VARFS blir det foreslått en økning på fem prosent for feiing og 2,7 prosent for vann. For slambehandling blir det ikke foreslått noen endring, som i praksis betyr en reell nedgang.

Av øvrige avgifter foreslår rådmannen å heve byggesaksgebyret med 15 prosent, mens oppmålings- og plangebyr skal opp med fem prosent.

Eiendomsskatt

Eiendomsskatt foreslås hevet med 0,2 promillepoeng. Pluss 0,1 promillepoeng er nødvendig for å opprettholde realverdien av eiendomsskatten. Den resterende økningen på 0,1 promillepoeng gir kommunen en merinntekt på ti millioner kroner i 2016.

For eiere av en bolig på 120 kvadratmeter, betyr dette en økning fra 4469 kroner til 4633 kroner i eiendomsskatt.

Rådmannens sammenligning av de ti største kommunene her i landet, viser at Trondheim ligger på femteplass, under gjennomsnittet for disse kommunene. Størst avgiftsbelastning har folk i Fredrikstad, Kristiansand, Bergen og Tromsø. Rimeligst er kommunene Sandnes, Bærum og Oslo. Ingen av disse tre kommunene har eiendomsskatt.