Foto: Adresseavisen

Fem av de åtte største sentrene i byen har en oppgang i omsetningen fra første halvdel av 2013 til samme periode i år.

Trondheim Torg har en oppgang på 1,4 prosent fra 2013. Senterleder Jomar Asbøll peker på flere grunner til at det går så bra.

– Vi har en god miks av butikker som er tilpasset kundene våre. Det er litt kafeer, spisesteder og butikker. I tillegg passer vi på at senteret ser pent og ryddig ut, og butikkene får jevnlig pålegg om å pusse opp. Det er viktig at kundene trives, understreker Asbøll.

Adresseavisen har de siste dagene satt søkelyset på Midtbyens utvikling og fremtid.

Kjøpesentrene har en påvirkning på kundemassen i bykjernen, og de konkurrerer med butikkene i Midtbyen om de samme kundene.

Senter for alle

Han sier at senteret legger vekt på å være for alle, og ha en tilsvarende blanding av butikker.

– Vi skal være for alle, unge, eldre, damer og menn. Vi er opptatt av å gi kundene en opplevelse på senteret, og derfor er det ikke bare butikkene som er viktig, men også serveringsstedene, som gir kunden et fristed, og mulighet til å ta en pause i shoppingen, sier han.

Stolt av byen

Det har også vært viktig for senterledelsen å fremheve senterets plassering i sentralt i Trondheim, og markedsføre ikke bare kjøpesenteret, men også byen.

Vi har hatt kampanjer både i fjor høst og nå i vår som fremhever Trondheim, sier Asbjøll.

Tiller Torget er senteret som har hatt størst vekst av sentrene som ble undersøkt. Her var økningen på hele femten prosent sammenlignet med tallene fra fjoråret. Senterleder Ann Kristin Oldervik forklarer at endring i butikksammensetningen er en av grunnene.

– Vi har blant annet byttet ut G-Sport med G-Max. I tillegg har endringene i infrastrukturen rundt senteret ført til en økning i antall kunder, sier Oldervik, og sikter til ombyggingen av E6 ved Tiller, som har gjort adkomsten til senteret lettere for kundene.

Åpnet etter oppussing

Solsiden kjøpesenter har en økning på over seks prosent. Senterleder Heidi Steen mener noe av grunnen til oppgangen er at flere butikker som i samme periode i fjor var stengt for oppussing, nå har blitt åpnet igjen.

– Det er svært gledelig at flere av butikkene har økt sin omsetning siste året, mens vi ser også det er nedgang hos de butikker som i løpet av året har etablert seg flere steder i byen. Når butikken har etablert seg flere steder utenom senteret, fører det til at kundemassen sprer seg over flere butikker, sier Steen.

Bruker Midtbyen oftere

På Trondheim Torg går paret Martine Green og Tim Ove Sundli rundt med handleposer i hendene.

Green forteller at det ikke er så ofte hun titter innom kjøpesentrene i byen.

– Jeg jobber selv på Høyer i Midtbyen, så jeg handler oftest der, eller i de andre butikkene i Midtbyen. Men jeg er innom kjøpesentrene av og til, og flere av venninnene mine drar hit når de skal shoppe, forteller 19-åringen.

Nedgang i Midtbyen

Butikkene i Midtbyen har i motsetning til kjøpesentrene hatt en nedgang de første fire månedene i år. Nedgangen mellom januar og april 2013 og tilsvarende periode i år, har vært på litt under en prosent. Tallene Adresseavisen har fått tilgang til er fra Midtbyen management, som eies av Trondheim kommune, Trondheim Gårdeierforening og Samarbeidsgruppen Midtby'n.

Jarle Pettersen, markedssjef i Midtbyen management, tror ikke at nedgangen vil vare lenge.

– Nedgangen er mindre enn forventet. Grunnen til nedgangen vi har hatt i perioden, er utvidelsen av City Lade og at Sirkus kjøpesenter hadde sitt første fulle driftsår i 2013. Etter at City Lade blir ferdigstilt, kommer nok omsetningen i Midtbyen til å flate ut igjen. Jeg klarer ikke å se at det vil komme noen store endringer når det gjelder det, sier Pettersen.

Vil ikke vare

Han forklarer at de ansatte jobber hardt med å øke aktiviteten og attraktiviteten i byen for å lokke flere kunder.

– Vi har mange flinke ansatte, som gjør jobben sin hver dag, og jobber hardt for å øke aktiviteten. Vi oppfordrer innebyggerne til å være med, og bruke byen sin, delta på det som skjer i sentrum.

Han er optimistisk og regner med at nedgangen ikke varer lenge.

– Det har vært en tendens til nedgang over flere år. Flere enn oss merket konkurransen når Sirkus etablerte seg, og det har vært endringer også hos de andre sentrene de siste årene. Nå håper vi på at markedet roer seg ned etter at City Lade blir ferdigstilt.

I løpet av året i fjor omsatte Trondheim kommune for 20 milliarder, mens Midtbyen sto for 3,2 milliarder.

Martine Green(19) og Tim Ove Sundli(20) handler sammen på Trondheim Torg. Martine er ikke innom så ofte fordi hun jobber på Høyer i Midtbyen, og liker å kjøpe klærne sine der. Foto: Kristian Helgesen, Adresseavisen
Markedssjef i Midtbyen Management, Jarle Pettersen, mener at negangen i omsetningen for butikkene i Midtbyen er mindre enn forventet. Foto: Kristian Helgesen, Adresseavisen