Odins vekt på 23 000 tonn tilsvarer omtrent vekten på 23 000 personbiler. Foto: Leif Arne Holme

Storhaug, som selv jobber ved verftet kom opp med de to beste navneforslagene på giganten og et mindre plattform-understell som også snart er klart til å leveres, i en intern navnekonkurranse.

- Jeg er overrasket over at ingen andre kom med samme forslag. Navnet Odin var jo åpenbart så lenge det er snakk om det største understellet vi har bygget. Da passet det også med Frigg, siden plattformene skal henge sammen omtrent som et ektepar, sier Storhaug.

23 000 biler

For å si noe om dimensjonene på det største understellet så ruver giganten 168 meter over bakken når det står oppreist. Vekten på 23 000 tonn tilsvarer omtrent vekten på 23 000 personbiler. Og arealet den dekker stående er omtrent som en fotballbane.

Det litt mindre understellet, som nå ligger på plassen like ved fikk navnet Frigg. Det er «bare» 9400 tonn tungt.

- I verdensklasse

- Der vi ser her i dag er ingeniørkunst i verdensklasse. Alle dere som har vært med på å bygge det har levert i verdensklasse, sier BPs prosjektansvarlig for Clair Ridge, Chris Rees.

Han roser den norske leverandørindustrien og sier BP var glade for at de kunne tildele Kværner kontrakten i sin tid, fordi de har så gode erfaringer med norske leverandører fra tidligere.

- Det er en stor ære å få lov til å være her i dag. Dette prosjektet er viktig for oss og for Storbritannia. Det skal produsere 700 millioner tønner olje og vil på det meste levere 100 000 tønner om dag, sier Rees.

Døpt i viet vann

Det var en hemmelighet hvem som skulle stå for dåpen helt frem til administrerende direktør ved Kværner Verdal, Sverre Myklebust, presenterte Storhaug.

- Jeg døper deg Odin og Frigg. Måtte hell og lykke følge deg og ditt mannskap, sa Storhaug da han knuste flasken med vann fra Olavskilden i Sul mot platformunderstellet.

23-åringen Storhaug har ikke selv jobbet med de to Clair Ridge-understellene, men jobber med Martin Linge-understellet som nå bygges ved verftet.

Gudmoren, eller gudfaren som han ble omtalt som i forbindelse med seremonien, sier selv han ikke rakk å bli nervøs før han sto på talerstolen foran de vel 1000 fremmøtte.

Til Shetland

Det største understellet er beregnet på bore- og produksjonsenheten i BPs Clair Ridge-utbygging, mens det mindre Frigg-understellet er beregnet på en boligplatform.

Det første er allerede klart for utskiping, mens også det andre i løpet av kort tid overleveres BP for transport ut til det store Clair-feltet ved Shetland.

Clair Ridge-utbygginen skal etter planen levere den første oljen i 2016.

Mer fra Verdal

Clair-feltet består så langt av en produksjonsplatform som leverte den første oljen fra gigantfunnet i 2005. Den står på et understell levert fra daværende Aker Verdal. Passende nok ble dette understellet i sin tid døpt Balder – som også er Odins og Friggs sønn.

BP er allerede i gang med boring på det som skal bli tredje utbyggingstrinn på feltet, opplyser pressekontakt i BP UK, Matthew Taylor. Han vil ikke svare på når det vil være aktuelt å gå ut med kontrakter på en eventuell ny utvidelse av feltet.

Mathias Storhaug gikk av med seieren i den interne navnekonkurransen. Foto: Leif Arne Holme
Plattformene ble døpt etter en intern navnekonkurranse. Foto: Leif Arne Holme