De som lot seg begeistre av samarbeidet mellom Ryan Gosling ihovedrollen og danske Nicolas Winding Refn som regissør i «Drive» bør forberedeseg på noe helt annet fra dem denne gang. Mens «Drive» gjorde stor suksess iCannes og fikk regipris i 2011, ble onsdagens verdenspremiere på «Only GodForgives» møtt med ganske sterk buing.

Karaoke og lemlesting

Ikke bare er volds- og hevndramaet fra Bangkok langt mindrepublikumsvennlig. Det er en film som nesten ber om blandede reaksjoner, fraavsky til beundring. Gosling spiller en amerikansk dopgangster med virke iBangkok sammen med sin bror. Etter at broren blir drept som hevn etter å hadrept og voldtatt en 16-årig prostituert, kommer brødrenes mor, spilt avKristin Scott Thomas til byen for å gi ekstra trøkk til hevnspiralen.

Langsomt skridende fram, med lekker bruk av farger ogsynthmusikken til Cliff Martinez blir filmen en stadig mer blodig blanding avhevn, karaoke og lemlesting. Her sprettes ikke bare buker, men en taus,melankolsk Gosling roter til og med med hendene i innvollene til et av likene.

Filmen har mer til felles med Winding Refns kompromissløsevikingdrama «Valhalla Rising»(2009) enn «Drive». Store pretensjoner ibuksprettende blanding av høyt og lavt førte nok til buingen, for en film deter lettere å mislike enn å beundre.

- Høres ut rom mora mi

På pressekonferansen etterpå fikk Winding Refn spørsmål av enkvinnelig journalist om hvorfor det var så mye vold i filmen, og hvordan hanville rettferdiggjøre den. – Du høres ut om mora mi. Kunst er voldelig. Jeg serikke meg selv som voldelig mann, men jeg har en fetisj for voldelige bilder.Jeg kan ikke forklare hvor det kommer fra, sa Winding Refn.

Siden Ryan Gosling ikke kom til Cannes for å presentere filmen,var det Winding Refn og Kristin Scott Thomas som fikk de fleste spørsmålene.For Scott Thomas er rollen som hevntørstig gangstermor et stort sprang frarollene hun vanligvis gjør.

Mot voldsfilm

- Jeg var spent på å spille noe langt fra de privilegerteoverklassedamene som særlig britene liker å se meg som, sa Scott Thomas. – Hunhadde ikke noe problem med å bli bitch-witch ganske raskt, skjøt Winding Refninn. – Nei, det gikk overraskende lett, sa Scott Thomas, som fant det for godtå understreke at hun ikke liker å se film med mye vold i.

- Det som appellerte til meg var å jobbe med Nicolas WindingRefn, sa Scott Thomas. Scenen hvor hun sammenligner penisene til sine to sønnergjør at hun med «Only God Forgives» røsker kraftig i bildet mange hittil harhatt av henne på lerretet. Windig Refn fikk vist at danskene nok en gang klarteå provosere i Cannes.