Spisskompetanse: Ti Kaizers Orchestra-låter får ny drakt preget av spisskompetansen til hvert medlem av Das Kriegsensemble. Bak fra venstre Åsmund Flaten, Bergmund Waal Skaslien, Øyvind Engen og Erlend Smalås, foran Jovan Pavlovic og Øyvind Smidt. Foto: Kjell A.Olsen

Etter bare tre låter ga Kaizers Orchestra trønderske Das Kriegsensemble platekontrakt og spillejobb.

Hvordan kan det ha seg at en broket forsamling trønderske toppmusikere skal spille Kaizers-låter i ny og tyskspråklig drakt, både på plate og som oppvarming før Kaizers Orchestras aller siste konsert noensinne?

Det skjedde i alle fall «fort og gæli»: I løpet av en hektisk åpningsfest for Kaizers-fotoutstillingen «Blitzregn» på Rockheim i februar, rakk sekstetten Das Kriegsensemble både å spille seks versjoner av Kaizerslåter og å bli booket av bandet selv.

Spiller på avskjedskonsert

Åsmund Flaten, til daglig musikalsk leder ved Trøndelag Teater, hadde fått i oppgave av Rockheim å sette sammen et band for anledningen. Han samlet fem kolleger fra Trondheims musikkliv; Jovan Pavlovic, Bergmund Waal Skaslien, Erlend Smalås, Øyvind Engen og Øyvind Smidt.

– Hyra var ikke all verden, så vi ble enige om å dele den flatt – derfor ble det også naturlig at vi skrev hvert vårt arrangement, forteller Flaten.

Kaizers Orchestra var representert under åpningen ved vokalist Janove Ottesen og gitarist Terje Winterstø Røthing. Ensemblet på scenen registrerte at de sto bakerst i lokalet og kauket av begeistring mellom låtene.

– De hyret oss, direkte fra scenen, etter bare tre låter, forteller Flaten.

– Nå trodde jeg du skulle si «etter bare tre halvlitere», ler Smalås.

I utgangspunktet ønsket Kaizers å ha med seg Das Kriegsensemble på hele avskjedsturneen på sensommeren. Av praktiske årsaker ble det umulig, men de skal være med på den aller siste Kaizers-konserten noensinne – siste kveld i DNB Arena i Stavanger 14. september. 24. august markerer bandet plateslippet med matinékonsert på Familien, samme dag som Kaizers spiller sin siste trondheimskonsert noensinne i Borggården.

Senere på kvelden, etter noen flere låter og halvlitere, tilbød i tillegg Kaizers å gi ut album med Das Kriegsensemble på sitt eget plateselskap.

–Veldig raust

–Det spesielle er jo at det var de som ville at vi skulle spille inn plate. Vanligvis er det jo også en lang prosess rundt innspillinger, med søknader, samtaler med selskaper og sånt. Nå fikk vi bare beskjed om å spille inn låtene – så fikser de resten. Veldig raust, mener Pavlovic.

Under et møte ble de enige om å utvikle en kontekst rundt ensemblet og musikken – tanken er at notene til musikken fra Das Kriegsensemble ble funnet i noe ruiner fra mellomkrigstida. Det gjør dem til Kaizers' fiktive inspirasjonskilder. Tekstene er selvfølgelig oversatt fra norsk til tysk, det samme er sangtitlene.

Ikke ironisk humormusikk

Medlemmenes brede og varierte musikalske bakgrunn speiles i musikken. Ensemblemedlemmene hevder de er seg selv og tar med sitt særpreg og sin spisskompetanse inn i prosjektet, på plata kommer det derfor til å finnes spor av sigøyner-, balkan- og kabaretmusikk, norsk folkemusikk, country, jazz, marsjer og Tom Waits-aktige ting. De påpeker at Das Kriegsensemble ikke er et ironisk humorprosjekt.

– Én låt hadde visse parodielementer, men de er fjernet nå, smiler Skaslien.

Albumet vil inneholde nye versjoner av følgende låter: «Ompa til du dør», «Kontroll på kontinentet», «170», «Prosessen», «Resistansen», «Aldri vodka, Violeta», «Far til datter», «Maestro/Siste dans» (medley), «Hjerteknuser» og «Die Polizei».