Denne uka fikk 860 000 husholdninger i Norge en 68 siders brosjyre med navnet «Norge 2013» i postkassene sine. Den glansede og lekre brosjyren er det Visit Norway som står bak.

- Jeg ble provosert da jeg bladde gjennom brosjyren. Trondheim var jo ikke nevnt i den. Byen var en rød prikk på et kart, sier Anne Isabel Udbye.

Her kan du se brosjyren i pdf-format.

- Skjevfordeling

Hun er eier av bruktbutikken Tante Isabel i Trondheim, og er avhengig av at også turister finner veien til hennes butikk.

- Det er hele tiden snakk om at Trondheim er usynlig og at Trøndelag er et sted som turister bare kjører rett gjennom. Det er ikke så rart hvis slike brosjyrer kun har éi side om Trøndelag, sier hun.

Mens Bergen og Hordaland er representert med hele sju sider, må Trøndelag ta til takke med én side langt bak i brosjyren. Røros, Namsskogan familiepark, Rica Nidelvens hotellfrokost og Olsokdagene på Stiklestad blir trukket frem som spennende trønderske destinasjoner.

- Jeg blir irritert over at det er en sånn skjevfordeling. Visit Norway er statlig, og det blir for dumt at Norges tredje største by ikke er nevnt i brosjyren, sier hun.

Mange attraksjoner

Udbye mener det er mye som kunne vært løftet frem for å få turistene interessert i Trondheim. Hun nevner Ringve museum, Nidarosdomen, Pirbadet og Munkholmen.

- Jeg synes det er tragisk for alle som prøver å lage en turistnæring i Trondheim at brosjyren ikke har mer om vår region, sier hun.

Adressa.no har fått flere henvendelser om brosjyren, og det er tydelig at flere trønderentuasiaster synes brosjyren er vel opptatt av Vestlandet og Nord-Norge.

- Må kjøpe deg inn

Innovasjon Norge har ansvaret for utviklingen og vedlikeholdet av den offisielle reiseguiden til Norge: Visitnorway.com. Reiseguiden finansieres av statlige bevilgninger og inntekter fra reiselivsnæringen.

Ingrid Nernæs, markedssjef for det norske markedet i Innovasjon Norge, opplyser at katalogen blir sendt ut til omlag 860 000 husstander i hele Norge.

- De ulike aktørene kjøper seg inn i en kampanjepakke, men de velger selv i hvor stor grad de skal delta. Det blir opp til hver enkelt destinasjon hva som skal være innholdet på sidene de kjøper i brosjyren, sier hun.

Innholdet på de innledende sidene av katalogen er det Innovasjon Norge som velger ut. Her er det blant annet reklame for blomstringen i Hardanger, Jotunheimen, Helgelandskysten og nasjonale turistveier. Det er den samme katalogen som går ut til alle husstandene.

- Mindre budsjett enn Bergen

- Jeg ventet på at det ville komme en tilbakemelding på denne brosjyren. Jeg forstår trønderne som blir provosert, sier reiselivsdirektør Line Line Vikrem-Rosmæl i Visit Trondheim.

Hun forklarer at det er Trøndelag reiseliv AS som har kjøpt seg inn i kampanjen til Visit Norway.

- Det er hele tiden penger som setter begrensninger. Vi må hele tiden legge inn ressurser der vi tror vi får flest mulig nye turister. I mange år har fjord-Norge og Nord-Norge fått mer støtte statlig til markedsføring. De har helt andre budsjett enn oss, sier Vikrem-Rosmæl.

Heller digital enn brosjyre

For å være med i brosjyren må man betale ganske store summer, og Vikrem-Rosmæl forklarer at de har valgt å konsentrere seg om digitale medier, i stedet for trykte publikasjoner. I brosjyren som er laget for utenlandske turister er det en større markedsføring av Trøndelag og Trondheim.

Vikrem-Rosmæl har forståelse for at noe må vektlegges i slike brosjyrer, og fjordene og Nord-Norge har vært det store trekkplasteret i en årrekke.

- Når man skal konkurrere med hele verden, så har staten for lenge siden bestemt hva som er det store salgsargumentet, sier hun.

Ny nettside

Trøndelag var den store turistvinneren i fjor, og det historiske suset som finnes i regionen bidrar til en unik reklameverdi. Stiklestad, Nidarosdomen og Røros er spydspisser i regionen.

- Det er viktig at vi klarer å få med byens befolkning på en større merkevarebygging, sier turistsjefen i Trondheim.

Visitnorway.com har rundt 22 millioner lesere i året, og i neste uke vil Trondheim være del av et pilotprosjekt hvor alt innholdet av Visit Trondheim sine nettsider blir flyttet over på Visitnorway.com.

- Jeg har troen på at vi kan få flere lesere av våre nettsider på denne måten, enn på egen hånd. Om noen år er nok brosjyrene borte, og alt finnes på digitale plattformer, tror Vikrem-Rosmæl.

På side 51 i brosjyren kommer det én side om Trøndelag. Foto: FAKSIMILE
Bergen har fått markedsført seg godt i brosjyren som dumper ned i over 800 000 postkasser i disse tider. Foto: FAKSIMILE
Bergen og Hordaland har sju sider i brosjyren som er rettet mot nordmenn som vil reise i sitt eget hjemland. Foto: FAKSIMILE
Reiselivsdirektør Line Line Vikrem-Rosmæl i Visit Trondheim forteller at det er store forskjeller på budsjettene til turistselskapene rundt omkring i Norge. Foto: FAKSIMILE
Turistselskapene må selv betale for å være i brosjyren, noe som har fått Trøndelag reiseliv AS til å være moderate med pengebruken. Foto: FAKSIMILE