I fjor avsluttet hun sin bachelorgrad ved Den norske filmskolen i Lillehammer med kortfilmen «Å vokte Fjellet». Filmen ble premiert med Amandapris for beste kortfilm.

Den nyutdannede filmprodusenten fra Lånke har allerede fått jobb i Hummelfilm, sammen med rutinerte Gudny Hummelvoll som har produsert blant annet «Buddy», «Blodsbånd» og «Limbo».

– Jeg fikk høre at vi ikke skulle belage oss på å gå ut i bransjen som produsenter, siden de fleste må jobbe seg oppover rett etter endt utdanning. Men man må jo prøve, så jeg la inn støtet i halvåret før jeg sluttet. Jeg fikk god kontakt med Gudny, og hun ble en bransjementor for meg, sier Elisabeth Kvithyll.

Det går en rød tråd fra hennes barndom, via årene som kaptein på håndballaget, regissør og produsent av Ole Vigs russerevy, og de mange årene med utdanning innenfor film og journalistikk, frem til hverdagen som den administrative og økonomiske lederen i ulike filmprosjekter.

– Å være produsent er som å være en trener, man setter sammen et team, jobber med talentutvikling, og setter de større visjonene for laget. Det bør være slik, så regissøren, eller kapteinen, får forvalte den kreative visjonen.

Trosset anbefalingene

Kanskje viktigst for at hun jobber heltid som filmprodusent, er innsatsen hun la ned i eksamensfilmen «Å vokte Fjellet».

– Vi gikk gjennom ild og vann for å få det til. Vi måtte tråkke opp en ny sti, og gjøre noe som ikke var gjort på filmskolen før.

Kortfilmen, som er regissert av Izer Aliu, handler om gutten Isa, som etter å ha mistet en av familiens lam blir sendt til fjells sammen med broren Hamid for å finne det.

– Rammen for en eksamensfilm er 380 000 kroner, og rettighetene til filmen ligger hos filmskolen. Dermed måtte jeg oppfinansiere 150 000 kroner ekstra, som er taket skolen setter for oppfinansieringer. Vi fikk inn dette blant annet via crowdfunding, hvor folk på internett kan bidra økonomisk.

Også det makedonske filmfondet, Lillehammer kommune og NSB bidro til filmen, som ble nominert til Amanda før den var vist offentlig. Filmen ble den første fra filmskolen som er finansiert og i sin helhet filmet i utlandet.

– Vi gjorde ting filmskolen ikke anbefalte, som å filme sent, ha dyr med i filmen og sette barn i hovedrollene. Filmingen foregikk i Radusha, fjellpassasjen på grensen til Kosovo, hvor det har blitt smuglet folk, våpen og narkotika. Vi valgte å gjøre alt vi egentlig bør unngå, men det er det som er artig. Man må tenke at alt er mulig, uten at man skal kjøre over noen.

Lager film med Witzø

Karrieren har siden da fortsatt å skyte fart. Tidligere i år ble hun én av de 15 utvalgte som fikk delta på Nordic Film Lab, som beskrives som «en eksklusiv møteplass for norske, svenske og danske produsenter, regissører og manusforfattere som har utmerket seg og er i begynnelsen av sine profesjonelle karrierer». Etter det gikk turen til Berlinale Talent Campus i Berlin.

– Slike reiser er veldig viktige for å knytte kontakter med utenlandske filmskapere, sier Kvithyll, som betegner co-produksjon som sentralt for hva hun vil jobbe med fremover.

I mai drar hun til Leksvik for å samarbeide med Hallvar Witzø, som var en av kandidatene i fjorårets runde av Generasjon-serien, og som ble nominert til Oscar for kortfilmen «Tuba Atlantic».

– Filmen «Nasjonaldag» lages gjennom Norsk filminstitutts talentprogram «Nye veier», hvor vi følger fire karakterer i fire generasjoner på fire steder som opplever hver sin krise 17. mai. Både Hallvar og jeg har hatt lyst til å dra tilbake til Trøndelag og lage noe sammen. Det er stas ikke bare å ha tittelen filmprodusent etter endt utdanning, men faktisk få jobbe som det.