– I dag er vi på 30 av landets 100 største kjøpesentre. Det betyr at vi har et stort potensial til å vokse, sier Hanne Walstad, markedssjef i Big Bite.

Big Bite har som mål å ha 100 forskjellige utsalg rundt om i Norge. Dette skriver de i årsberetningen for 2015. I dag finnes det 53 Big Bite-utsalg. Målet er å opprette 5 nye i løpet av 2016, og deretter ekspandere videre i årene som kommer.

Les også: Restauranten Emilies er på veg opp

Ambisiøse eiere

– Vi er opptatt av å ha en sunn vekst. Det er ikke viktig for oss å ha 100 nye utsalg i morgen, sier Walstad.

Walstad forteller at selskapet har fått en ambisiøs vekststrategi etter at investeringsselskapet Salvesen & Thams kom inn som hovedeier i mars 2015.

– Vi har investert i ny profil for utsalgene. Vi har også hatt stort fokus på opplæringssystemer, og har etablert en egen opplæringsgruppe som er avgjørende for en vellykket oppstart av nye utsalg, sier hun.

Les også: Trondheimsbedrift doblet salget av design-jeans

Big Bite-utsalgene er drevet etter en franchise-modell, der selve utsalgene er drevet av selvstendig næringsdrivende. Big Bite har også prøvd å etablere seg utenlands. De åpnet et utsalg i Barcelona i 2011, men la den ned i 2014. I dag har de ingen virksomhet utenfor Norge.

Størst vekst i Trøndelag

Big Bite opplyser selv om at de utsalgene med størst vekst holder til i Trøndelag. De har en samlet vekst på 10,8 prosent fra 2014 til 2015. De største ligger på City Lade, Orkanger, Steinkjer og Stjørdal.

Det første utsalget ble etablert i 1997 av Trond Arne Stavne og Roar Stjern på City Syd i Trondheim.

Big Bite-konsernet består av flere datterselskap, som står for blant annet drift og distribusjon. Det er datterselskapet Big Bite Submarines As som står for etablering og drift av Big Bite-utsalgene rundt om i landet.

Økte investeringer

Hele konsernet hadde til sammen en inntekt på 128 millioner kroner i 2015. Big Bite Submarines As fikk inn 60 millioner kroner, med en økning på ca. 6 prosent fra 2014. Likevel har Submarines As noe mer utgifter og går ca. 1 million i minus i 2015.

Les også: Underskudd første halvår for mathallen

Konsernet samlet sett fikk et overskudd på nesten 4 millioner kroner, som er en nedgang på 40 prosent fra 2014.

Walstad forklarer nedgangen med at de har gjort store investeringer for å få vekst på lang sikt. Dette fører til økte kostnader i 2015 i forhold til 2014.