Fra august 2015 til august 2016 har Narvesen trengt nye kjøpmenn til over 20 prosent av kioskene sine landet over.

Det viser en gjennomgang av stillingsannonser for franchisetakere i Narvesen på finn.no et år tilbake i tid.

Les også: - Ville ikke signert med Reitan om jeg hadde visst det jeg vet i dag

Totalt er det 77 annonser der Reitan Convenience Norge søker franchisetakere til Narvesen, Norges største kiosk-kjede eid av familien Reitan. Enkelte franchiser er utlyst to ganger i løpet av kort tid. Justert for dette, har det vært utskiftninger i over 70, hver femte Narvesen-kiosk, siste år.

- Antallet utlysninger det siste året er ikke unormalt høyt. Samtidig vil vi understreke at dette tallet ikke reflekterer antall kjøpmenn som slutter i Reitan Convenience Norge (RCN). kommunikasjonssjef Ida Håvik i Reitan Convenience.

- Vi annonserer alltid ledige butikker eksternt, i tillegg til i våre egne kanaler, for å nå ut til flest mulig. 40 prosent av utlyste butikker i fjor, ble tatt over av kjøpmenn som allerede drev butikk hos RCN. Ytterligere 20 prosent ble tatt over av selgere eller deltakere fra talentprogrammet vårt, sier hun.

Les også: Kjenner seg ikke igjen i Narvesen-kritikken

Er blitt kritisert

Adresseavisen har tidligere fortalt om kjøpmenn som er kritiske til Reitans franchisemodell for Narvesen. Nina Pevik Hammer Lothe, som drev Narvesen-kiosker i totalt fem år frem til januar i år, har gjennom avisa advart andre mot å signere franchisekontrakt med Reitan. Hun får støtte i mye av kritikken fra andre kjøpmenn, som ville være anonyme.

Reitan Covnenience har avvist kritikken og forsvart modellen sin. Kjøpmennene Andre Rosted ved Narvesen Trondheim Sentralstasjon, og Jonas Pedersen ved Trondheim Torg, som begge kan vise til millionlønninger, har til Adresseavisen sagt de ikke kjenner seg igjen i kritikken.

Flere tidligere kjøpmenn Adresseavisen har snakket med, mener de mange utlysningene er tegn på at det er vanskelig å drive kiosken lønnsomt. Reitan Convenience avviser dette og viser til at mesteparten av utlysningene kommer av intern mobilitet.

- Udramatisk

- Det er ytterst få som oppgir manglende lønnsomhet som årsak til at de slutter. I henhold til våre oversikter, hadde vi totalt tre slike tilfeller i fjor. Det er tre for mye, men samtidig er dette et lavt tall sammenlignet med antall butikker, sier Ida Håvik.

- Blant dem som slutter hos oss er det i de aller fleste tilfeller snakk om en normal og udramatisk oppsigelse av kontrakten, for eksempel som følge av at man har fått et annet jobbtilbud eller ønsker seg over i en ny bransje. Andre sier opp på grunn av flytting, sykdom eller pensjon. Det er heller ikke uvanlig at dyktige kjøpmenn i Reitan Convenience Norge rekrutteres videre til Rema 1000, sier Håvik.

Les også:   Magnus Reitan ledet Reitan Convenience fra 2005 til han i mai i år fikk ny jobb som leder for nystartede Reitan Kapital som skal forvalte Reitans milliarder.

- 12 prosent reell turnover

Ifølge Håvik var det i 2015 12 prosent av kjøpmennene som sluttet i Narvesen. Dette er franchisetakere som sier opp kontrakten i løpet av treårsperioden de har signert for, de om ikke får fornyet kontrakt eller ikke ønsker det selv etter endt periode.

- Det er ikke et mål for oss med null turnover, men 12 prosent er fortsatt noen prosentpoeng over det vi ønsker. Samtidig vet vi at det generelt er høy turnover innen handel og service, og vi er fornøyd med at trenden har vært nedadgående for RCNs tre kjeder over flere år. De som er kjøpmenn i RCN har i snitt vært hos oss i seks år, og vi ser at de blir værende stadig lenger, noe som også henger sammen med gode resultater, sier Håvik.

Saken fortsetter under grafikken

Fem av 15 i Trondheim

Per 31. august søkete Reitan Convenience Norge etter ni Narvesen-kjøpmenn, hvorav fire i Trondheim. En måned tidligere gikk søknadsfristen ut for enda en av Trondheims totalt 15 Narvesen-kiosker, i tillegg har to Narvesen-kjøpmenn i Nord-Trøndelag sluttet i løpet av året.

- At det er fem utlyste butikker i Trondheim akkurat nå, er tilfeldig. Vi har ikke mulighet til å kommentere på enkeltvise, personlige forhold knyttet til at noen slutter, men på generelt grunnlag er det i de aller fleste tilfeller snakk om en normal og udramatisk oppsigelse av kontrakten. Det er ytterst få som oppgir manglende lønnsomhet som årsak til at de slutter. Dette er også tilfelle i Trondheim, sier Håvik.

Les også: - Familien lever i luksus på kjøpmennenes slit

Kommunikasjonssjef i Reitan Convenience, Ida Håvik Foto: Reitan Convenience