Fylkespolitikerne i Sør-Trøndelag har lagt bort den logiske sans og er heller ikke så nøye med folkeskikk.

Når offentlige virksomheter leverer en tjeneste, er det logisk at prisen går ned når det er mange som bruker tjenesten, mens prisen går opp når det er få kunder. Det er logisk. Er det mange å dele kostnadene på, vil enhetsprisen gå ned.

Når det skal tas avgjørelser om busstilbudet i Sør-Trøndelag ser det ut til at alminnelig logikk er satt til side. Flertallet i fylkestinget vil i morgen trolig vedta å sette opp billettprisene med ti prosent med den begrunnelse at det er så mange som tar buss. Her er det ikke bare logikken som har tatt pause. Det virker som at fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) og lederen i fylkets samferdselsutvalg, Karin Bjørkhaug (KrF) også har sendt den alminnelige folkeskikk på sen høstferie.

I Trondheim er busstilbudet blitt så bra og så populært at det er overfylt på mange bussavganger. Nettopp derfor skal det koste enda mer å bruke miljøsnill kollektivtransport. Hallo! Hadde det vært noen som helst logikk i at folk må finne seg i ståplasser, eller å bli forbikjørt på holdeplassen fordi det allerede står noen på den siste ståplassen, burde kundene heller fått prisavslag. Rabatt for at tjenesten er for dårlig og ikke holder det den lover.

Hva er fylkespolitikernes begrunnelse for å øke prisen? På langrutene utenfor byen har bussene fått sikkerhetsbelter og sitteplasser til alle, forklarer Bjørkhaug. Sitteplasser til alle? Skal folk betale ekstra for å få nyte luksusen av å sitte? Det blir ikke bedre av neste del av hennes begrunnelse for prisøkningen: «Når langt flere enn forventet velger å reise kollektivt, er det duket for kjempesprekk». Skal vi tolke det velvillig, og det må vi prøve alle vi som regelmessig står på bussen, må det bety at den store tilstrømningen gir økte kostnader til flere busser og flere avganger. I alminnelig forretningsdrift er det nettopp flere kunder som gjør det mulig å utvide virksomheten. Man trenger ikke ha høyskolestudium i bedriftsøkonomi for å forstå det. Det holder med helt alminnelig logisk sans og evnen til å se sammenhengen mellom penger inn og penger ut.

En som driver pølsebod vet når det er mulig å utvide forretningsvirksomheten og investere i enda en bod. Det er når kundegrunnlaget ved den første boden er så stort at det er forsvarlig og lønnsomt å investere i én til.

Den samme grunnleggende økonomiske forståelse bør vi kunne forvente hos våre folkevalgte. Det finnes en enkel syretest for å avdekke mangelen på logikk i konklusjonene om å øke prisen fordi det kommer så mange passasjerer: Hvis mange slutter å bruke buss, vil da prisen gå ned? Neppe. Det er faktisk helt usannsynlig. Det vil ikke skje. Glem det.

Noe må ha gått fullstendig galt et eller annet sted på veien fra en påkrevd modernisering og styrking av busstilbudet i Trondheim og resten av Sør-Trøndelag. Hvis fylkestinget på onsdag bestemmer å sette opp billettprisen fire ganger så mye som den generelle prisvekst, velger politikerne å gi et nokså kontroversielt budskap til velgere og passasjerer: – Dropp bussen, kjør bil.

Bussbillettene blir dyrere enten det går bra eller dårlig.