- Det er mer enn 20 år siden jeg styrte en taubåt, sier Ole T. Bjørnevik, skipseier i Boa Offshore.

Nå står han i den nye skipsbrosimulatoren til Ship Modelling & Stimulation Centre AS (SMSC) på Ladehammeren. Herfra kan han svært realistisk styre taubåten «Boa Heimdal». Vinduene foran, på sidene og bak viser helt riktige bilder av Trondheim havn, og båten beveger seg i vannet akkurat som den ville gjort på ordentlig. Ved SMSC sin skipssimulatorer kan sjøfolk trene på blant annet skipsmanøvrering og avanserte offshoreoperasjoner.

Spleiselag

Det var tilbake i 2013 at SMSC spurte Boa Offshore om de ville bidra med støtte til en ny simulator.

- Vi innså vi at vi hadde for få simulatorer, derfor tok vi kontakt med Boa Offshore for å høre om mulig sponsing mot at vi brukte en av deres båter i simulatoren og utviklet et nytt taubåtkurs for Boa, sier Torbjørn Alstad som er salgs- og markedssjef i SMSC. Boa svarte ja, og ingeniører fra SMSC dro ut med taubåten «Boa Heimdal» for å finne ut hvordan båten oppfører seg i allslags typer vær og hastighet. Deretter la de dette inn i softwaren og fikk Trondheim havn tegnet av 3D-ingeniører.

Skipssimulatoren som er på plass skal være så realistisk at du kan øve på alle mulige hendelser, og ja, du kan bli sjøsyk.

- Den nye simulatoren har en markedspris på 10 millioner kroner, sier Ole Johan Bjørke, daglig leder ved SMSC. Hvor mye av regningen Boa Offshore betalte vil ikke Bjørnevik uttale seg om, men det var nok til at simulatoren har fått navnet Boa Bridge.

Les også om hvordan det gikk da reder Bjørnevik krasjet i bakken med helikopter ved Storlien i Sverige.

Forebyggende trening

- Dette er et godt eksempel på et sterkt trøndersk fellesskap. Nå har vi slått oss sammen med SMSC om et felles mål, og sammen blir vi enda bedre, sier Bjørnevik og styrer båten trygt forbi Brattøra.

- Jeg startet opp Boa Offshore i 1975, og siden da har kravene til kapteinene bare blitt flere og flere. De som styrer våre taubåter må ha det i fingrene og være klar for enhver hendelse som kan oppstå, og da er det bra at vi kan sende våre kapteiner hit til Ladehammeren slik at de får trent, sier Bjørnevik som ser for seg å bruke simulatoren mer enn til bare lovpålagt trening.

- 80 prosent av alle feil til havs er menneskelige, så å ha en simulator å øve på er veldig forebyggende, sier Bjørnevik som ikke ser en motsetning i det å sponse en simulator og en tid med kostnadskutt.

- Det er tøffe tider, men vi skal overleve det og så kommer det gode tider igjen. Da vil vi ha ende mer bruk for simulatoren, sier Bjørnevik.

Viktig for regionen

Berit Rian, administrerende direktør i Næringsforeningen i Trondheimsregionen, er opptatt av at det satses i havbruksnæringen.

- Samarbeidet mellom SMSC og BOA har stor betydning for regionen. Trondheim er godt kjent for forskning innen havbruk, forskningen er internasjonalt anerkjent og da er det viktig at teknologene samarbeider med lokale næringslivsaktører i vekst. Vi kan bare bli større innen havrommet, ingen andre får kapre det fra oss, sier Rian som også var gudmor ved dåpen av simulatoren Boa Bridge.

- Vi i næringsforeningen har satt oss som mål å doble antallet teknologibedrifter i regionen, og mange av de nye vil komme innen havbruk. SMSC er et godt eksempel på et bedrift som gjør det svært bra og som har tilreisende fra hele verden. Det drar hele handelsnæringen nytte av, sier Rian.

Bjørke opplyser at SMSC har rundt 2000 innom på kurs hvert år.

I løpet av neste år flytter skipssimulatoren fra Ladehammeren til Grilstad, dette skjer i forbindelse med at SMSC nylig ble oppkjøpt av Kongsberg Maritime. Ifølge Kongsberg Maritime skyldes oppkjøpet at stadig mer avanserte fartøysoperasjoner har bidratt til økt fokus på trening for å øke sikkerheten og effektiviteten. Dette gleder SMSC seg til å delta i.

- Vi har til nå kun hatt muligheten til å ha toppene, nå skal vi også ta bredden. Her på Ladehammeren har vi kun ti utviklere av til sammen 38 ansatte. Når vi flytter sammen med Kongsberg Maritime får vi tilgang til flere hundre, sier Bjørke.

Sponset simulator: Reder Ole T. Bjørnevik ble med på spleiselaget da SMSC skulle bygge ny simulator for 10 millioner kroner. Her fra dåpen av simulatoren forrige uke. Foto: Morten Antonsen
Daglig leder ved SMSC Ole Johan Bjørke. Foto: Morten Antonsen