I regjeringens budsjettforslag for 2015, går det blant annet frem at de ønsker å sette av 200 millioner kroner til E6 mellom Heimdalsmyra i Trondheim, til Jaktøya i Melhus kommune.

Prosjektet omfatter blant annet utbygging av firefeltsvei på en strekning på 7,9 kilometer, mens det blir bygget en 3,5 kilometer lang gang- og sykkelvei fra Klett til Heimdal via Heimdalsvegen.

Følg vår livedekning av statsbudsjettet her.

Bilistene betaler halvparten

Samtidig legger regjeringen opp til at bilistene må betale 100 millioner kroner av investeringene gjennom bompenger. Prosjektet inngår i trinn 2 av Miljøpakken.

Det er lagt opp til at anleggsarbeidet skal startet høsten 2015, og at det skal åpnes for trafikk i 2018.

Bygger ut E6

Det er også satt av penger til flere andre store utbygginger av E6 sør for Trondheim.

På sine hjemmesider skriver regjeringen at det t budsjettforslaget er prioritert midler til å videreføre prosjektet E6 Oppdal sentrum. Anleggsarbeidet tok til i september 2013, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i august 2015.

  • Nedenfor ser du resten av bevilgningene regjeringen foreslår til E6 i Sør-Trøndelag:100 millioner kroner er foreslått til E6 Vindåsliene – Korporalsbrua i Midtre Gauldal kommune: Prosjektet er første etappe i en delvis bompengefinansiert utbygging av E6 mellom Ulsberg og Melhus. Det foreligger godkjent reguleringsplan for strekningen, men arbeidet med ekstern kvalitetssikring (KS2) gjenstår. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering av prosjektet E6 Vindåsliene – Korporalsbrua så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer.

  • 82 millioner kroner er foreslått til E6 Nidelv bru – Grillstad i Trondheim. Av dette beløpet forutsettes 23 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Utbyggingen omfatter om lag 5,4 kilometer firefelts veg, medregnet den 2,6 kilometer lange Strindheimtunnelen på 2,6 kilometer under Møllenberg og fram til Strindheimkrysset. Anleggsarbeidet startet i 2009, og prosjektet ble åpnet for trafikk i juni i år. Midlene i 2015 går til restarbeider.

  • Innenfor Miljøpakke Trondheim er det prioritert statlige midler og bompenger til å bygge gang- og sykkelveg på E6 Klett – Heimdal.

  • Innenfor foreslåtte bevilgninger til fornying av riksvegnettet er det satt av midler til strakstiltak i tunnelene på E6 mellom Ranheim og Værnes i Sør- og Nord-Trøndelag.

  • Det er satt av midler til planlegging av strekningen E6 Ulsberg – Melhus. Midler er også satt av til planlegging av E6 Ranheim – Værnes, i Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.

Bygger ut E39

Også E39 får bevilget flere penger. Dette skriver regjeringen i budsjettforslaget om E39 i Sør-Trøndelag.

107 millioner kroner er foreslått til E39 Harangen – Høgkjølen i Orkdal kommune. Prosjektet omfatter bygging av 10,5 kilometer veg, der 7,5 kilometer er ny veg fra Høgkjølen til Stokkhaugen på fylkesveg 714. På fylkesveg 714 skal det bygges en om lag 800 meter lang tunnel gjennom Harangshammeren. Derfra vil E39 følge dagens fylkesveg 714 og fylkesveg 710 til Orkanger. Omleggingen vil føre til omklassifisering av dagens E39 mellom Høgkjølen og Orkanger til fylkesveg. Den nye vegen bygges ut med 10 meter bredde og forsterket midtoppmerking fra Harangen til Stokkhaugen og med 8,5 meter bredde videre til Høgkjølen. Anleggsarbeidene startet høsten 2012, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i september 2015. I tillegg til de foreslåtte midler i 2015 er det satt av 30 millioner kroner i statlige midler til refusjon til Sør-Trøndelag fylkeskommune. I budsjettforslaget er det også satt av midler til planlegging av E39 Betna – Vinjeøra – Stormyra i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag.