Foto: VEGARD EGGEN

Det gamle mellageret på Brattøra i Trondheim er i ferd med å omdannes til Norges mest moderne museum. Den siste påstanden er statrådens.

– Her kan Norge får et rockens hus – på lik linje med litteraturens hus i Oslo. Det blir ikke et museum i ordets vanligste forstand, men et møtested med scene, servering og opplevelser, sa Giske i sin velkomsttale fra grushaugen som om et år blir i inngangspartiet av det store nasjonale senteret.

Den virtuelle delen av museet, som sluker om lag halve budsjettet, skal være klar om to måneder. 19. august neste år åpner hele museet.

Prosjektleder Arvid Esperød forklarte de frammøtte at den røffe stilen i det gamle lageret skal beholdes og at takhøyden i inngangspartiet blir fem etasjer høyt. Han lanserte også åpningsdatoen for 90-millioners-prosjektet.

– 19. august 2009 åpner vi og 20. august vil den første skoleklassen stå utenfor her, klar for omvisning. Trøste og bære. Vi har nå noe å pusle med, glapp det ut av direktøren.

Virtuell verdenssensasjon

Blant betong, etasjehøyder og journalister i hjelm, var det likevel tastetrykkene til den kanadiske kunstneren og medie-inovatøren Stacy Spiegel som stjal showet. Han har i over ett år jobbet med virtuelle Rockheim. I går fikk vi se hvordan publikum kan tre inn i rockhistorien gjennom hans iscenesettelse av ulike tiår.

– Det Rockheim presenterer her er unikt i verden. Å tilby en virtuell brukergenerert verden der bevegelser og valg publikum gjør påvirker innholdet er helt nytt. Rockheim vil bli verdens mest sofistikerte virtuelle museum, hevdet Spiegel.

Giskes hjertebarn

For Giske var det et befriende avbrekk fra Nasjonalmuseet-saken å få vise fram de første delene av Rockheim. Senteret er ministerens største byggeprosjekt og – innrømmer han etter pressekonferansen – hans største enkeltseier som kulturpolitiker.

– Det er en utrolig følelse å se at det tar form. Vi startet arbeidet for fem år siden og det er nå tre år siden den harde kampen sto i Stortinget om hvor det skulle bygges. Nå blir det ugjendrivelig her i Trondheim, sier han og peker mot sveiserne som jobber med taket som skal gi ly til over 7000 kvadratmeter rockehistorie.

– Er du «hands on» i større grad på dette prosjektet, eller er det fortsatt «en armlengdes avstand» som gjelder?

– Jeg skal ikke insistere på at DumDum Boys-plata «Blodig Alvor» skal stå i gullramme, men jeg har vært med å utvikle ideen om Rockipedia, svarer ministeren.

Rockipedia åpner tirsdag

Nettopp Rockipedia-prosjektet var grunnen til at prosjektledelsen og ministeren hadde kalt inn pressen akkurat denne formiddagen.

Tirsdag neste uke skal nemlig denne halvdelen av museets online-tjeneste være operativ. Det blir et delvis brukergenerert leksikon der du skal kunne finne alt om norsk rock. I bunnen ligger artiklene fra Norsk pop- og rock-leksikon, Riller over fjord og fjell og databasen diskografi.no. Alt i alt er det listet 10 000 artister og 12 000 album – før brukerne får slippe inn og bidra.

– Det er fint å begynne der – og så blir det enda mer spennende når vi om to måneder lanserer virtuelle Rockheim, sa direktøren Esperød til slutt.

Og så førte han pressekorpset inn i den uferdige konsertarenaen der gitaristene Ronnie Le Tekrø, Petter Baarlie, Eldar Vågan, Torstein Fredriksen, Astrid Bakke og Fredrik Strand Halland «velsignet» Rockheim med en dundrende versjon av den i dette tilfellet symbolladete låta «Roll over Beethoven».

Foto: VEGARD EGGEN
Foto: VEGARD EGGEN
Google Earth og flere oppslagsverk innen norsk pop og rock ligger til grunn for Rockipedia som åpner neste tirsdag. Foto: FAKSIMILE