Musikken strømmer ut i det døra til Verkstedhallen åpnes. Inne er det mørkt, bare scenegulvet er lyst opp. Foran hundre tomme stoler, ligger klær, vesker og mobiler strødd på gulvet. Kompani Trondheim har siste gjennomgang før forestillingen «TrippelBill».

Forestillingen består av tre enkeltstående stykker, men det finnes en rød trå: forventningen om en perfekt virkelighet.

- På ulike måter handler stykkene om hvordan vi framstår for hverandre, og hvordan vi gjemmer oss bak en fasade, forteller Benedicte Schybaj. Hun har tatt en pause fra gjennomkjøringen og slår seg ned på gulvet sammen med Catharina Salberg og Kine Kvarme Tørring.

Bryter gjennom fasaden

Kompaniets egenproduserte koreografi «Cme», ble vist første gang i 2014. Danserne grunnet mye på hvordan andre og dem selv oppfører seg på sosiale medier. De ønsker ikke å heve en formanende pekefinger, men minne publikum på konsekvensene av å være mer opptatt av å leve på nett, enn i den virkelige verden.

- Jeg har blitt veldig obs på å observere folk rundt meg, som når jeg sitter på bussen, da ser jeg at nesten alle sitter med mobiltelefonen, sier Salberg.

- Noen kan nesten bli kidnappet rett bak ryggen din, uten at det finnes vitner. Alle er opptatt med mobilen og ser ikke hva som skjer rundt seg, fortsetter Schybaj.

I «Cme» bruker kompaniet dansen til å fortelle om hvordan sosiale medier påvirker vår hverdag. - Det er ikke antall likes som bestemmer hvor mye du er verdt, sa de om temaet i forkant av forestillingen i 2014. Her intervjuet her.

Dyrisk kjærlighet

Kompani Trondheim består av Salberg, Kvarme Tørring, Schybaj, Linda Johansen og Martha Standal, og ble dannet i 2012, og «TrippelBill» er deres tredje store produksjon. Denne gangen har de med seg danser og koreograf Yaniv Cohen, kjent fra dansekompaniet Carte Blanche. Cohen har koreografert duetten «Bad weather love song», som han danser sammen med Caisa Strømmen Røstad. Danserne ser på en dyrisk tilnærming til et kjærlighetsforhold.

- Vi mennesker kalkulerer og tenker nøye gjennom hvordan vi skal nærme oss et menneske, dyr er mer rett fram. Hadde vi oppført seg like primitivt, ville vi nok virket desperate, sier Choen.

Det tredje stykket, «Happily never after», er laget av Vilde Opeide og Nora Eek, danseelever ved Trondheim Katedralskole.

- Vi synes det er viktig å bruke de ulike dansemiljøene i byen. Dessuten er det artig å snu om på rollene, og la dem lage noe for oss, sier Kvarme Tørring.

Dans for alle

Dansekompaniet består av fem profesjonelle dansere, som alle har andre jobber i tillegg. De har som mål å synliggjøre og spre profesjonell dans i regionen. I tillegg vil de gjøre Trondheim til et attraktivt bosted for nyetablerte dansekunstnere.

- Vi ønsker å skaffe arbeidsplasser. Nyutdannede fra Trøndelag skal vite at det finnes noe som er verd å flytte hjem for, sier Salberg.

Nylig besøkte et av landets anerkjente dansekompanier Trondheim for første gang, takket være et nytt turnénettverk for dansekunstnere. Ler med om nettverket som skal få flere danseproduksjoner til Trøndelag her.

Kompaniet er opptatt av at dans kan være for alle, både for dem som allerede er interessert, men også for mannen i gata.

- For oss er det viktig å beholde jazzsjangeren og teknikken i dansen. Det skal ikke nødvendigvis være kommers, men dans trenger ikke å være sært, sier Schybaj som håper på hundre opptatte stoler både fredag og lørdag.

- Publikum får se tre ulike stykker, det vil være noe for alle, forsikrer Kvarme Tørring.

Verkstedhallen fredag kl. 17.00 og lørdag kl. 15.00.

Danser og koreograf: Yaniv Cohen har latt seg inspirere av dyrenes ærlige tilnærming til et kjærlighetsforhold. Foto: Rune Petter Ness
Med blikket festet på mobilen, fgår vi glipp av det som skjer rundt oss, mener Kine Kvarme Tørring, Benedicte Schybaj og Catharina Salberg, her i stykket «Cme». Foto: Rune Petter Ness