- Mye av HBOs suksess skyldes at de utfordrer grensene for hva som kan vises på TV, og det tror jeg folk synes er spennende, sier professor i filmvitenskap ved NTNU, Anne Gjelsvik.

Mandag har sesong seks av den populære HBO-serien «Game of Thrones» norsk premiere. Samme dag lanserer Gjelsvik og Rikke Schubart, professor i medievitenskap ved Syddansk Universitet i Odense, boka «Women of Ice and Fire» på DIGS i Trondheim. 13 skribenter og forskere har sett på de kvinnelige karakterene i serien.

Kvinnelige helterangt

Både Gjelsvik og Schubart er opptatt av kvinneroller i film og TV. Det var da de fant ut at de har svært ulikt syn på hvordan kvinnene i serien fremstilles, at de bestemte seg for å se nærmere på fenomenet «Game of Thrones».

Medredaktør Schubart har savnet kvinnelige helter i serier, men i HBOs suksesserie opplevde hun å finne kvinner med heltepotensial.

- I Daenerys Targaryen fant hun noen av elementene en eventyrhelt skal ha, hun fant noen å heie på. Etter å ha vært gjennom vanskelige prøvelser, kom Daenerys gående ut av flammene og var klar til å ta makten, da fikk Rikke en «YEAH-følelse», sier Gjelsvik.

Gjelsvik er enig i at «Game of Thrones» viser et bredt spekter av kvinnelige karakterer som er langt fra stereotypisk, men hun er kritisk til at HBO spekulerer i seksualisert vold.

- Vi har karakterer som Cersei Lannister som virkelig er en «badguy». At en kvinnelig rolle kan være manipulerende, slesk og den du virkelig ikke liker, har for meg et slags frigjøringspotensial. Serien har kvinneroller som er mindre svart/hvitt enn det vi er vant til i populærkulturen, men samtidig har serien et ekstremt fokus på kvinnekropp og nakenhet. Når de kvinnelige karakterene havner i utfordrende posisjoner, blir de ofte seksualisert, sier Gjelsvik, og viser til en scene i sesong fem, der Cersei må bøte for sine synder ved å gå naken gjennom byen.

Voldtekt som underholdning

Grunnen til at «Game of Thrones» må kunne kalles det største serie-fenomenet i verden i dag, mener Gjelsvik er på grunn av at det ikke bare er en TV-serie, men flere ulike medier i ett. Serien er basert på fantasyserien «A Song of Ice and Fire» av George R.R. Martin. I tillegg lever karakterene videre gjennom spill og fanfiction, og fans har egne YouTube-kanaler og diskusjonsforum.

LES OGSÅ (PLUSS): Spillet «The Witcher» er det beste som har hendt cosplayer Trine Ericzon på lenge

Med vekt på kjønnstematikk har skribentene i «Women of Ice and Fire» sett på hva som skjer i adapsjonen fra bok til serie og spill. Gjelsvik er kritisk til hvordan scener med vold, sex og tortur blir overført fra Martins bøker til HBOs serie. Hun bruker tortur-scenen med Theon Greyjoy som eksempel.

- I boka får vi kun små hint om at Theon blir kastrert, men i serien blir scenen veldig eksplisitt. I filmformat blir alt mer konkret og derfor mer ubehagelig. Det i seg selv trenger ikke være etisk problematisk, men i serien introduserer HBO noe nytt som ikke finnes i boka; to kvinner. Det blir ubehagelig fordi det blir en seksualisering av tortur, sier Gjelsvik.

Hun mener de mange tilfellene av seksualisert vold i serien gir signaler om at serieskaperne er raske til å bruke voldtekt i underholdningsøyemed. Hun håper problematikken som tas opp i «Women of Ice and Fire», vil diskuteres videre blant seriens fans.

LES OGSÅ (PLUSS): Krimskolen - Vold mot kvinner er mer synlig

- Det snakkes jo nok om «Game of Thrones», men med bidragsytere fra forskjellige fagfelt håper vi boka kan sette samtalen om serien i en mer faglig kontekst, sier Gjelsvik, som gleder seg til sesongstart.

- Det som er spennende med denne sesongen er at den går lenger enn bøkene. Det er en del bakgrunnshistorie i bøkene som ikke er brukt ennå, men som jeg tror vi vil få se i denne sesongen.

Women of Ice and Fire: Boklanseringsseminar på DIGS mandag kl. 13.00.

Professor i filmvitenskap ved NTNU, Anne Gjelsvik, er kritisk til måten HBO overfører scener med vold, sex og tortur fra Martins bøker til serien «Game of Thrones». Foto: Finn Walther
«Game of Thrones» har flere kvinneroller som er langt fra stereotypisk, blant andre «tomboy» Arya Stark. Foto: Macall B. Polay, Ap