- Konsertsommeren skaper arbeidsplasser

Trøndelags unike kultursommer skaper glede og samhold og gir penger i kassen, mener ordføreren.

Gleder seg: Ordfører Rita Ottervik, her foran Gråmølna under avdukingen av Lars Rambergs verk basert på Berlinmuren, gleder seg til en svært innholdsrik kultursommer. 

Saken oppdateres.

- Helt fantastisk, sier ordfører Rita Ottervik om den usedvanlig innholdsrike kultursommeren i Trondheim og Trøndelag.

- Jeg gleder meg veldig. Jeg var så heldig at jeg klarte å kjøpe billetter til Bruce Springsteen. Mannen min og jeg fyller dessuten femti år i år. Det skal vi blant annet feire med tur til Royal Albert Hall og Åge Aleksandersen, forteller hun.

Adresseavisens oversikt over sommerens kulturbegivenheter viser at flere enn noen gang skal ut og oppleve konserter, spel og festivaler.

Ordføreren mener det først og fremst er gledelig at så mange trøndere får tilgang til gode kulturopplevelser. Arrangementene og de økonomiske ringvirkningene betyr dessuten mye for Trondheim som by.

Arrangørene kan satse videre

- Det gode billettsalget har stor betydning for hoteller, varehandel og servicenæring og for andre sektorer av kulturlivet. Når folk skal på konsert, benytter de seg av mange andre tilbud samtidig. Omsetningen skaper arbeidsplasser, sier Ottervik.

Hun er dessuten glad for at konsertene og festivalene blir så fort utsolgt.

35 000 Springsteen-billetter ble utsolgt på 21 minutter.

- Det betyr at arrangørene kan fortsette å satse på å få store artister til byen. Snart får vi dessuten en ny, stor hall på Nidarø med plass til 10 000 publikummere. Da kan vi utvide sesongen og ta imot store artister også på andre årstider. Planen er at den nåværende hallen skal rives til høsten. Deretter blir det to års byggetid før den nye er på plass.

Søker felles opplevelser

- Hva er årsaken til at konsertaktiviteten blomstrer slik i sommer?

- Vi har dyktige arrangører, og folk er flinke til å kjøpe billetter. Det siste tror jeg har sammenheng med at publikum i større og større grad søkere felllesskapsopplevelser. De er ikke lenger tilfreds med å sitte hjemme foran en eller annen skjerm, de vil ut og oppleve noe sosialt. Det er en god trend, og jeg tror ikke den vil stoppe med det første.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

På forsiden nå