- Jeg vil gå i fotsporene til Jesus og Pussy Riot

Olavfestdagene tjente folket mer enn Mammon i år, med første underskudd siden 2009. - Vi har mye å gå på, vi sitter igjen med mye annet av verdi, sier direktør Petter Myhr.

Dyrker gråsonen: - Det skjer veldig mye positivt i og utenfor kirka, og Olavsfestdagene skal være midt i mellom det som er innenfor, det som er utenfor, det som er høyt og det som er lavt, sier direktør Petter Myhr.   Foto: Mari Vold

Saken oppdateres.

Adresseavisen møter en sivilt kledd direktør for Olavsfestdagene blant både sovende trondhjemmere og besøkende turister i Vår Frue Kirke søndag, dagen etter at Ida Maria og Moddi avsluttet festivalen med en gudstjeneste fylt med «salmer» av Pussy Riot og Billy Bragg.

For å starte med Mammon, har årets festival gitt penger i kassa?

- Vi solgte 34 000 billetter i år kontra 31 000 i fjor, men vi har ikke solgt like mye som vi håpet på. Vi hadde ti dager i år, bare seks dager i fjor. Vi kommer til å gå med litt minus i år, men det tåler vi veldig fint.

LES OGSÅ: Olavsfestdagene gjør byen bedre

Olavsfestdagene har gått med overskudd hvert år siden 2009, senest i fjor med halvannen million.

- Vi har en egenkapital, så det er på ingen måte dramatisk. Det som er viktig er at årets festival har vært fantastisk innholdsmessig og gjennomføringsmessig. I fjor skrev Adressa at det var tidenes festival. Programmessig har det vært enda bedre i år, det føler vi oss veldig trygge på.

Karpe Diem, Aurora og «How Like An Angel» størst

Myhr trekker frem konserten i Borggården med Karpe Diem og Aurora som var utsolgt med 6000 billetter som det største. Ellers var fire av seks forestillinger med «How Like An Angel» der to forestillinger for SFO-barn var gratis, utsolgt.

- Forestillingen «How Like An Angel» var unik. Man tror ikke at det går an. Det at vi kunne by norsk og utenlandsk publikum dette. Folk fra Canada og Australia, og direktøren for BBC Singers kom hit for den opplevelsen, og reiser herfra over seg av begeistring for hvordan de er mottatt og hvordan det er gjennomført.

Her kan du se bildene fra englene som svevde høyt i katedralen

Han setter pris på tilbakemeldingen fra Joan Baez om at opptredenen i Nidarosdomen var et minne helt utenpå det hun har opplevd på de fleste turnéer. Dette skrev Baez i festivalens gjestebok. Og konferansier Christian Borch ga tilbakemelding om at det var «den frodigste kulturmønstringen Norge har å by på. Årets program var fullt av begivenheter som flytter grenser og åpner nye rom av opplevelser på løpende bånd».

Direktøren har latt seg bli rørt i løpet av festivalen hvor det utfordrende temaet Mammon har gått igjen. Både Joan Baez og Ida Maria sang protestsangen «We shall overcome» som var en av de fremste hymnene til borgerrettsbevegelsen i USA, på bestilling fra festivalen selv.

- Jeg tror at mange holder seg unna kirka, ikke på grunn av teologien men på grunn av de kulturelle referansene. Og når vi får de referansene som vi fikk i gudstjenesten i Vår Frue i går, da blir det sterkt og relevant for mange flere. Det er jo det vi prøver på. Det skjer veldig mye positivt i og utenfor kirka, og Olavsfestdagene skal være midt i mellom det som er innenfor, det som er utenfor, det som er høyt og det som er lavt. Vi skal dyrke gråsonen, sier Myhr.

LES OGSÅ: En gudstjeneste av de sjeldne

Israelsk filmregissør ville ikke dra hjem

Hva tenker pilegrimer fra utlandet etter årets festival?

- Den israelske filmregissøren Amos Gitai, ville ikke reise hjem. Jeg tror alle som var på Vestfrontmøtet der Amos Gitai og Deeyah Khan var, forstår at vi ønsker å skape refleksjon i skjæringspunktet mellom tro og samfunn.

Myhr mener at samtalen i verbalprogrammet «Er kapitalismen kristendommens ektefødte barn? Og var Jesus kommunist?» belyste ulike mennesker man ikke kunne plassere i bås som prøvde å finne en felles forståelse.

- Når Kari Veiteberg og Hanne Nabintu Herland klasker hender, da synes jeg det er magi som oppstår, smiler han, og legger til at vestfrontmøtene ikke kan behage alle.

- Det er jo klart at vi vil noe med disse møtene, vi vil jo forandre verden, menneskene steg for steg.

LES OGSÅ: Krever samarbeid om jubileet i 2030

Mammon og Heisann Montebello

Han er fornøyd med måten Mammon er blitt flettet inn på så mange tema, fra bestillingsverkene til Kim Andre Arnesen og Ole Paus, eller da Karpe Diem sa fra scenen: «Vi er er klare over at temaet er Mammon - eller Heisann Montebello, som det også heter».

- Jeg tror vi er blitt mer bevisste og kloke etter årets festival, alle som bidro til både verbalprogrammet og det musikalske.

- Er de sovende på kirkebenkene her av den samme oppfatning som andre om at vi er velstående i Norge?

- Ulikhetene har økt i Norge, Vesten og verden. Når 62 personer eier like mye som verdens befolkning, så er det ufattelig og alarmerende. Det er hverken bra for folk, tillit eller helse, det er ikke engang «bra for business». Det er ikke naturlover som har skapt denne ulikheten, det er mennesker som ønsker det. Det er Mammon, sier en engasjert direktør.

LES OGSÅ: Sakralt i Borggården

Som Jesus og Pussy Riot

- Handler Olavsfestdagene utfra Jesus?

- Olavsfestdagene handler ut fra alle som vil bidra til at tilliten øker mellom mennesker. Jeg vil ikke legge meg på noen høyre- og venstrekonstellasjon i politikken, og Vestfrontmøtene viser at vi har klart å bryte opp der. Jeg selv ville gått i fotsporene til Jesus og Pussy Riot. Og jeg er blitt veldig inspirert av dirigenten i koret Conspirare som var her, Hella Johnson, han gjorde et helt uutslettelig inntrykk. Han har samme filosofi som Olavefestdagene har, å formidle musikk og kunst som fører oss nærmere hverandre.

Myhr har tidligere uttalt at Patti Smith er den ultimate artisten, og det ble han blant annet ledd av i en debatt på Bylarm. Det står han for ennå.

- Fordi Patti Smith er en artist som utvider båsen for hva som er en troende, en rockemusiker og en kvinne.

- Hva kan Olavsefestdagene gjøre for at porten skal bli videre og bredere nasjonalt?

- Vi har et nasjonalt oppdrag. Og vi var enda et steg videre med sendinger på Nrk nasjonalt. Det håper jeg fortsetter. Vi er ikke noen sjangerfestival, kirkemusikk er ingen sjanger. Vi skal jo samle alle.

LES OGSÅ: Tom Jones er litt av en kis

- Har de løse fuglene i Vår Frue Kirke en stemme?

- Ja, vi hadde åpen mikrofon under festivalen. Mange brukere av Vår Frue kirka bidrar med blant annet poesi og sang. En av de som tar i bruk Vår Frue kirke, sa med tårer i øynene etter avslutningsgudstjenesten var ferdig i går at «det er så trist, for nå er det over».

Myhr takker de 450 frivillige som har stått på døgnet rundt, der en av dem svarte på tematikken rundt Mammon med: «Rikdom for meg er Olavsfestdagene».

Hva sitter du igjen med, sånn helt til slutt?

- Det må bli Ole Paus' ord: «Menneskeheten begynner med deg».

LES OGSÅ: - Jeg vet ikke når jeg hadde det sånn sist

«Mammon, eller heisann Montebello, som det også heter», sa Karpe Diem i Borggården. 
        
            (Foto: Håvard Haugseth Jensen )

«Mammon, eller heisann Montebello, som det også heter», sa Karpe Diem i Borggården.  Foto: Håvard Haugseth Jensen

Protestsang i kirka: «We shall overcome», sang Ida Maria i avslutningsgudstjenesten for Olavsfestdagene lørdag kveld. 
        
            (Foto: Frank Lervik)

Protestsang i kirka: «We shall overcome», sang Ida Maria i avslutningsgudstjenesten for Olavsfestdagene lørdag kveld.  Foto: Frank Lervik

På forsiden nå