- Det var en enorm romance og heftig krangling om hverandre

Øl, rock og krangling var hovedingrediensene i The School. Lørdag gjenforenes de for én kveld.

- Vi spiller bedre nå enn før, sier Stig Førde Aarskog i The School. Her fra avskjedskonserten på Blæst i 2010. 

Saken oppdateres.

- Vi har kranglet på kryss og tvers over hele Norge, på togstasjoner rundt om i Europa og i USA, sier Stig Førde Aarskog.

Fra 2006 til 2010 var The School et Trondheims mest markante band. Med sin godt timede postpunk dukket de opp nærmest fra ingen steder - og gjorde suksess så og si over natten.

Debuten «Espionage» (2006) ble Spellemannsnominert, foran nesa på blant andre DumDum Boys, og to år senere fulgte de opp med «Destructive Sounds».

Men siden avskjedskonserten på Blæst i 2010 har det vært stille fra bandet. Lørdag gjenforenes de på Byscenen for å feire 10-årsjubileet for debutalbumet.

- Vi har hatt preproduksjon denne uka, og det høres bra ut. Det er breie glis og mye moro. Vi spiller bedre nå enn før, sier Aarskog.

Kompromissløs energibombe, mente anmelder Ole Jacob Hoel om bandets debut som fikk terningkast 5.

Breaket på Bylarm

Aarskog startet The School i 2005, med mål om å få spille på Ramp. Samme vinter spilte de inn debut-ep-en «Mädchen» i et svartmetallstudio på Svartlamoen.

- Vi gjorde all jobben selv og prøvde å få det til å ligne på en proff utgivelse. Deretter sendte vi den til alt som fantes av musikkbransje, uten at vi hørte et pip fra noen, forteller Aarskog.

De ble i det minste tatt ut til Bylarm i Tromsø i februar 2006, og dro oppover som «underdogs» i den tro at ingen hadde interesse av dem. Lokalet var smekkfullt av bransjefolk som hadde hørt ep-en.

- Det viste seg også at NRK hadde laget en dokumentar om oss, uten at vi fikk vite det. Etter konserten på Blårock kom både Øyafestivalen og Quart og booket oss, og dagen etter signerte vi kontrakt med Kong Tiki Records på Peppes Pizza, mimrer Aarskog.

Les anmeldelsen fra Bylarm i 2006 da The School og Desperado spilte samme sted samme kveld

Sekser på Øya

Aarskog husker også undertegnedes fireranmeldelse av bandet på Quartfestivalen. Den preget dem, men bidro også til at de prikket inn formen til Øyakonserten, som fikk terningkast seks i VG en måned senere.

Høsten etter møtte de produsent John Fryer (Depeche Mode, Nine Inch Nails m.fl.) i Larsville studio i Stugudal som produserte «Espionage».

Aarskog er klassisk utdannet og spiller i dag i Luftforsvarets musikkorps. Disiplinen fra utdanningen tok han med seg inn i bandet, ikke uten en viss motstand.

- Vi var fem sterke individer som alle gjorde sin greie på en ekstrem måte. Det var en enorm romance og heftig krangling om hverandre, sier Aarskog, som i likhet med to av de andre medlemmene er fra Nordfjoreid i Sogn og Fjordane.

- Trodde vi hadde tatt syre

- Vi snakker ekstremt høyt og på dialekt. Jeg huske vi delte backstage med et band fra Østlandet en gang. De trodde vi hadde tatt syre. The School var øl, rock og krangling om hverandre, ler Aarskog.

LES OGSÅ: Dette bandet solgte 2600 billetter på fire minutter

Bandet har også hatt sin porsjon av Spinal Tap-øyeblikk. Som da de så feil på kartet under en tysklandsturné og kom til lokalet fem minutter før konsertstart - og så låste nøkkelen inne i bilen. Eller da en av medlemmene «forsvant» mens de var i New York. De ringte politiet, som sendte ut sju politibiler for å lete etter vedkommende - som lå og sov på sofaen i nabohuset.

Enkelte av medlemmene har også falt av scenen under konserter...

- Det blir kun denne konserten. Å turnere Norge rundt i en Hiace er noe som hører ungdommen til. Hvis ikke noen tilbyr oss masse penger. Da stiller vi opp.

Byscenen lørdag 26. november. Gjesteartister: Per Borten, Truls Lorentzen og Frank Reppen. Oppvarming: Grand Fuzz.

Slik så de ut, The School, i 2006 da de skulle ta over verden med sin fengende postpunk. Stig Førde Aarskog (bakerst), Thor-Inge Hoddevik, Per Andreas «Puppy» Gulbrandsen, Karl-Martin Hoddevik og Andreas Elvenes. 

Slik så de ut, The School, i 2006 da de skulle ta over verden med sin fengende postpunk. Stig Førde Aarskog (bakerst), Thor-Inge Hoddevik, Per Andreas «Puppy» Gulbrandsen, Karl-Martin Hoddevik og Andreas Elvenes. 

På forsiden nå