Monica Selnes fikk nøklene for litt over en uke siden. Hun har jobbet med turister i over 20 år, mange av dem i turistinformasjonen. Hun merket der at det var en interesse for en egen suvenirbutikk i Trondheim, og bestemte seg derfor for å gjøre noe med saken.

Selnes trekker frem at det er flere plasser i Trondheim som selger suvenirer, blant annet Nidarosdomen, turistinformasjonen og Fjordbua. Likevel følte hun selv at det manglet en butikk som kun har fokus på tradisjonelle, norske suvenirer.

- Jeg har fått flere spørsmål om det ikke skulle åpne en suvenirbutikk da jeg jobbet på turistinformasjonen, så jeg merket at det var et behov for det.

Selnes ønsker først og fremst å rette seg mot turister. Likevel mener hun det er viktig å rette seg mot fastboende, da det ikke er turisttrafikk i byen hele året.

- Jeg har ikke funnet helt ut hva jeg skal tilby dem ennå, men kanskje noe med hyttemarkedet som man ikke finner ellers, sier hun.

- Det blir spennende

Butikken ligger i Fjordgata, i de gamle lokalene til Tante Isabel, noe som var helt tilfeldig ifølge Selnes. Hun hadde selv ikke noe kjennskap til Tante Isabel, men har fått flere kommentarer på at butikken ser helt annerledes ut nå.

- «Oi, er det sånn det ser ut uten så mye ting og tang her», sier folk som kommer innom.

Selnes mener at området butikken ligger i er midt i turistløypa, og at det er bra med folk som går forbi.

- Jeg tror lokalet skal være bra til det som er formålet, men også for å trekke lokalbefolkningen litt utenfor sesongen. Det blir spennende å se hvordan det går. Det er ikke så mye andre butikker her i gaten, men vi får bare satse, sier hun.

Det norske eventyret

Butikken har hun kalt «Fairytale of Norway», da hun mener mange turister kommer til Norge for å oppleve det norske eventyret.

- Å komme til Norge er for mange et eventyr. Så kan de gå inn i en butikk hvor mye av tingene som selges handler om det som er i eventyret, sier hun.

Bakerst i butikken har Monica Selnes laget et gammelt, bonde-inspirert kjøkken.

Hun har også lyst til å ha utleie av fiskestenger etter hvert, noe hun mener er viktig for den norske helhetsopplevelsen.

- Folk vil fiske når de er her, det er også en del av det eventyret. Jeg ser for meg at man kan få noe mer ut av butikken enn bare å kjøpe en suvenir, sier Selnes.

Troll og elg

Selnes bruker trøndersk design, både fra Flaarønning på Ler og Nord Suvenir på Verdal som er hovedleverandører. I tillegg har hun flere småleverandører. Hun skal selge alt fra troll, tre-elger, krus og senere også tekstiler som moren skal strikke og hekle både selbuvotter og heklede duker. Selnes tror likevel ikke man kommer seg unna de tradisjonelle tingene som troll og elger i en norsk suvenirbutikk.

- Det virker som det er det folk vil ha. Men vi ser også at flere vil ha typiske bruksting, slik som kopper, ostehøvler og andre ting. Det er litt lite trondheims-suvenirer. Jeg ønsker å ha mer lokalprodusert etter hvert, sier hun.

I butikken er det både troll, elger og vikinger å finne. - Jeg tror ikke man kan komme unna det i en suvenirbutikk, sier Selnes.

- Hvordan tror du det kommer til å gå?

- Jeg tror det skal gå fint. Turistsesongen blir stadig lengre, og neste år får vi enda flere cruisegjester. Så selve sesongen er lenger nå, og i tillegg er hurtigruta her hver dag. Men det er viktig å få med seg lokalbefolkningen under lavsesongen, påpeker Selnes.