Onsdag blir det kjent om Regjeringen komme med nye kutt i pressestøtten, skriver Aftenposten.

For Ove Magne Ribsskog er det derimot ingen støtte å hente i statlige kroner. Siden januar 2012 har han vært redaktør og eier av den ultralokale nettavisen Flatangernytt.no, som fordi den er gratis ikke kvalifiserer for pressestøtte.

Likevel kan avisen vise til lesertall som tyder på at avisen er blitt en betent liten jeksel for de tradisjonelle lokale papiravisene.

- Vi gjorde ingen markedsundersøkelser i forkant. Vi tenkte at her er det et marked, og så startet vi. Vi så at Flatanger kommune var veldig dårlig dekket av de to lokalavisene, Namdalsavisa og Trønder-Avisa. Det skjedde mye som de aldri skrev om, sier Ribsskog.

Dermed startet han og kona, Hilde Tyldum Stordahl opp Flatangernytt.no. Begge med bred presseerfaring.

Tusen klikk

- En ting er at vi er superlokale, innbyggerne opplever at det de driver med betyr noe. Vi har heller ingen trykke- eller distribusjonskostnader, og vi er raskt ute med de lokale nyhetene, sier redaktøren. Oppstarten kostet 40 000 kroner.

Mottagelsen lokalt var veldig bra og leserne kom raskt.

- Hver gang vi legger ut en sak får vi fort tusen klikk. Det er ikke mye i din verden i Aftenposten, men når vi dekker en kommune med 1120 innbyggere så vil jeg si det er bra. I løpet av en måned rundt 7000 unike brukere innom Flatangernytt, svært mange også utenfor kommunen, sier redaktøren.

Johan Sørgaard er butikksjef på den lokale Spar-butikken. Han både leser og sponser Flatangernytt.no.

- Lokalsamfunnet har mye å by på, dessverre bruker ikke lokalavisene lenger like mye ressurser på å dekke Flatanger. Derfor var det viktig at vi fikk vår egen avis, sier Sørgaard.

Gulfkrigen på 1980-tallet gjorde verden for alvor oppmerksom på nyhetskanalen CNN. Flatangernytt.no fikk sitt store gjennombrudd under den store lyngbrannen sist vinter, som ødela cirka 60 hus og hytter og sved av 15 kvadratkilometer.

Da spratt klikktallene fra 1800 til over 10 000 på ett døgn.

- Telefonen sto ikke stille, Dagsrevyen, Aftenposten, VG, alle de store riksmediene ville kjøpe bilder og stoff.

For en liten redaksjon ble det veldig hektisk. Samtidig førte det til at vi ble kjent utover Flatanger og ble etablert som et seriøst nyhetsorgan, sier Ribsskog.

Støtteløs

På noen få dager solgte Flatangernytt bilder og video til andre medier for over 40 000 kroner. Det er penger som er kjærkomment for en bedrift som kun lever av lokale annonseinntekter.

I fjor åpnet regjeringen for en plattformnøytral produksjonsstøtte. Dette innebærer at medier som utelukkende publiseres på nett også er berettiget til støtte. Men en av forutsetningene er at mediene tar betalt for innholdet. Det synes Flatangerredaktøren er pussig.

- Hvis pressestøtten skal være plattformnøytral, blir det helt bak mål om rene lokale nettaviser som oss skal falle utenfor. Jeg forstår det kan være vanskelig å skille mellom seriøse nettaviser og andre nettsteder, men det blir helt feil å tvinge nettaviser til å ta betalt for innholdet – og bruke det som kriterium for å få pressestøtte, sier han.

Roy Hansen er redaktør for Eikernytt.no. Han mener stoffutveksling mellom konserneide aviser gjør at avisene blir stadig likere hverandre, og at lokale nettaviser derfor er et viktig alternativ.

- Vi er en viktig del av mediemangfoldet, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor vi må ta betalt for våre nyheter for å få støtte. En betalingsløsning er for kostbar for en slik liten nettavis som oss.

Vi inngår heller ikke i statens portefølje når det gjelder annonsering, sier han.

- Et signal

Rune Hetland, generalsekretær i Landslaget for lokalaviser mener fremveksten av lokale nettaviser er et signal om tilstanden i norsk presse.

- Dette er bare starten på noe jeg håper aviseierne tar inn over seg. Hvis det kuttes så mye i ressursene i lokalredaksjonene at innbyggerne føler de ikke får et tilfredstillende service og informasjon, vil det dukke opp slike alternativer.

Derfor må de tenke seg om før de reduserer de redaksjonelle ressursene. Det spennende blir noen av disse blir så økonomisk bærekraftig at de også tar leserbetaling. Det er helt nødvendig skal de bli et viktige journalistisk produkt, sier han.

- Naturlige krav

- Hvis du skulle fått pressestøtte bare for å starte et gratis nettsted, så ville relativt mange fått støtte. Da uthules hensikten, derfor må det stilles noen krav, sier Arve Løberg, sjefredaktør i Trønder-Avisa, avisen som blant annet dekker Flatanger kommune. Løberg oppfatter ikke Flatangernytt.no som noen arg redaksjonell konkurrent.

- Hvis annonsørene finner nye veier så er det selvsagt en utfordring for oss. Vi dekker 23 kommuner i Nord-Trøndelag og det begrenser seg litt selv hvor mye vi klarer å dekke. For oss er likevel Flatangernytt mer som et supplement, sier Løberg.

Han synes likevel er det ikke er urimelig at myndighetene stiller krav om at nettaviser må ta betalt for innhold skal de oppnå produksjonsstøtte.

- Det har vært startet mange gratisaviser, men ingen av disse har fått pressestøtte. Et sted må det settes en grense. Myndighetene har valgt å legge støtten til papiraviser til om tar betalt eller ikke, så følges samme prinsipp når man har digitale utgaver.

Det har ikke lykkes å få svar fra kulturminister Thorhild Widvey i denne saken.

Ove Magne Ribsskog er redaktør, eier og eneste ansatt i Flatangernytt. Foto: Arve Henriksen
- Det er ikke sånn servering hver gang jeg er ute på jobb, altså, sier redaktør for Flatangernytt, Ove Magne Ribsskog. Her sammen med Aud Hetland og Erik Steffensen. Foto: Arve Henriksen