Stian Skalle var hjernen bak ideen om å kjøpe en meningsmåling for å kartlegge populariteten til de to toppkandidatene i Høyre. - Man bruker ikke 15 000 kroner på noe man ikke tror gir en effekt. Foto: GLEN MUSK

- Vårt mottrekk mot et rått og kynisk løp fra makteliten i partiet, sier Eidems kampanje-leder, Stian Skalle.

I dag skal nominasjonsdramaet i Sør-Trøndelag Høyre avgjøres på Prinsen Hotell i Trondheim.

Kampen mellom Bengt Eidem og Linda C. Hofstad Helleland - og deres fraksjoner - har fått et nytt og høyst utradisjonelt utløp: Denne uka har det konservative studenttidsskriftet Kontekst betalt Norfakta for å måle velgernes syn på de to partikollegene.

49 prosent av Høyres velgere ønsker seg Eidem på toppen, mens 28 prosent peker på Hofstad Helleland (se egen sak). Eidems kampanjeleder, Stian Fredrik Skalle, legger ikke skjul på at det er han selv som er hjernen bak målingen.

- Vil knuse Bengt

- Jeg tar gjerne på meg æren for å ha kommet med ideen. Det var jeg som foreslo overfor redaksjonen i Kontekst at de burde prioritere dette, opplyser Skalle, som tidligere var leder i den konservative studentforeningen. Unge Høyre og studentene har hele veien vært aktivt med i kampanjen for Eidem.

- Hvorfor velge et så uvanlig virkemiddel?

- Det er et svært lite mindretall i partiet, en maktelite, som har valgt å kjøre et rått og kynisk løp mot grasrota. Og det er Frank Jenssen, den tidligere ordførerkandidaten, som leder spillet på bakrommet for å skyve Bengt ut. For Høyres del håper jeg de ikke vinner frem. Har de ikke ødelagt nok, spør Skalle indignert.

- Hva er rått og kynisk?

- Jeg får høre fra lokalforeningene at Hofstad Helleland og Lars Tvete (stilt seg til rådighet for andreplassen, red.anm.) kjører r undt i en bil for å få folk til å ta «det riktige valget». Jeg mener det er rått og kynisk av Trondheims tre representanter i n ominasjonskomiteen å overse nominasjonsmøtet i Trondheim, og det er det også når den andre siden skyver frem Anne Kathrine Slungård i avisa bare for å knuse Eidems kandidatur.

- Tror du målingen vil få effekt på nominasjonsmøtet?

- Jeg håper jo det, man bruker ikke 15 000 kroner på noe jeg ikke tror gir effekt. Men resultatet av målingen kunne blitt et annet - det hadde vi jo ingen garanti for.

- Men ville dere presentert målingen da?

- Skal jeg være ærlig ville det nok heller blitt bålbrenning i bakgården, humrer Skalle.

Aldri opplevd maken

Frank Jenssen sier at han og Skalle åpenbart er uenig om hvem som best kan bekle listetoppen.

- Men det må vi leve med uten å ty til denne type karakteristikker av hverandre. Jeg har vært med på dette lenge, men aldri opplevd lignende beskyldninger. Det er veldig ubehagelig å få slengt slike påstander etter seg. Jeg klarer ikke med min beste vilje å forstå hva jeg har gjort som jeg bør be om unnskyldning for - utover at jeg har en annen mening enn Skalle, kommenterer Frank Jenssen.

Knoll og Tott

Ingen av valgforskerne Adresseavisen har snakket med, har hørt om noe tilsvarende i en nominasjonsprosess.

- Jeg har aldri hørt om noe slikt - at én fløy i ett parti bruker en meningsmåling som våpen mot konkurrenten i den andre fløyen. Dette grepet kan slå begge veier på nominasjonsmøtet.

Enten blir de usikre delegatene provosert over at man forsøker å mobilisere på en slik måte, eller så vil det være effektivt fordi m an viser til hva velgerne ønsker, sier valgforsker og ekspert på nominasjonsprosesser, professor Hanne Marthe Narud ved Universitetet i Oslo.

Professor Anders Todal Jenssen ved NTNU mener en slik måling er irrelevant for nominasjonen av kandidater:

- Det er ikke velgerne i Sør-Trøndelag som velger kandidater for Høyre. Det gjør partiet selv. Og skulle det være noe mening i en slik måling, måtte de ha spurt bare Høyre-velgere og Høyre-sympatisører. Velgere flest vil ikke kjenne til disse to kandidatene - de kunne like gjerne spurt om Knoll og Tott, mener valgforskeren.

- Desperat stunt

- Men kan ikke en slik måling påvirke nominasjonsmøtet?

- Ja, hvis Høyre-folkene lar seg bløffe av dette så. Det er ikke uvanlig at meningsmålinger brukes i interne maktkamper - det så vi flere eksempler på i striden mellom Jagland og Stoltenberg. En VG-måling kunne love Ap 400 000 nye velgere dersom Stoltenberg ble leder, men slik gikk det jo ikke, påpeker Todal Jenssen.

Valgforsker Frank Aarebrot har forståelse for at Eidem-fraksjonen tyr til et slikt grep:

- Jeg ser denne målingen som et desperat stunt, mer enn en lur plan, fra en maktesløs opposisjon mot makteliten i Trondheim Høyre, sier Aarebrot.