En kunstner av et sjeldent format har trådt ut av rampelyset. Rolv Wesenlund døde natt til søndag, 76 år gammel.

Men glemt blir han ikke. Wesenlund vil bli minnet hver gang man diskuterer norsk fjernsyns tilblivelse og underholdningsbransjens utvikling. Hans figur Marve Fleksnes vil for alltid stå som modell for det naive og ufrivillig komiske hverdagsmennesket. De fleste av oss vil nok motvillig gjenkjenne flere trekk fra oss selv, og det er vel også grunnen til at vi elsker Fleksnes.

Vi vil heller ikke glemme ham som verbal sparringpartner til Harald Heide-Steen jr. i Wesensteen, som Bør Børson jr. både på scene og film, og som talkshowvert i Wesenstund på TV Norge på 1990-tallet. Det var her han først blant annet tok opp hvilken verdi samfunnet har i mennesker som har passert middagshøyden. Senere ble han en av frontfigurene for seniorsaken.

Mellom slagene viste Wesenlund seg også som en livsnyter, og gjett hvem som er tillagt følgende sitat: «Det kommer ikke an på hva man spiser mellom jul og nyttår, man hva man spiser mellom nyttår og jul».

Se bildegalleri fra Wesenlunds liv her

Jazzentusiast

Hans fulle navn var Rolv Helge Wesenlund, fødselsdato var 17. september 1936 og fødebyen var Horten – en by og et samfunn han benyttet enhver anledning til å berømme.

I ungdomstiden (spesielt) var han en aktiv klarinettist, og jazzmusikk sto hans hjerte nær. To ganger var han med på å vinne NM i jazz, og han var jazzjournalist i NRK med eget program og jazzspalte i Dagbladet.

På 1960-tallet ble han dratt mot NRK, og det var har han gjennom flere tiår fikk utløp for sitt store komiske talent. I NRK Radio gjorde han moroprogrammene «Telefonrøret» og «Hørerøret» legendariske.

De som har levd noen år vil huske samtlige av disse høydepunktene fra norsk underholdning: «Fleksnes», «Og takk for det», «Lysthuset», og «Kunden har alltid rett». Her dukket det opp sketsjer som ble klassikere, som «Supperådet» og «Doble fustasjeopphengsforkoplinger».

I disse produksjonene møtte vi medartister som også har satt sine spor: Harald Heide-Steen jr., Elsa Lystad, Kirsti Sparboe, Harald Tusberg, Bengt Calmeyer – for å nevne noen. Og som Marve Fleksnes gjorde Wesenlund figuren nesten udødelig. Og samspillet med Aud Schønemann – Moder'n – som sliter med sin hjemmeboende sønn, gikk rett i hjerterøttene på norske TV-seere.

Scene-suksesser

Wesenlund hørte også til på teaterscenen, og han ble tildelt Wenche Foss' ærespris i 2011.

Stor suksess ble det for teaterforestillingene han hadde på flere av landets scener, og også scener ellers i Skandinavia. «Bør Børson jr». gestaltet Wesenlund først på Trøndelag Teater, før forestillingen inntok hovedstaden på Det Norske Teatret. Senere ble det film, og «Bør Børsen II» ble produsert direkte for film.

Både i Oslo, Aarhus og København var han Leopold i «Sommer i Tyrol», på Det Norske hadde han hovedrollen i «Charlies Tante», og i «La Cage aux Folles» var han homofil dragartist.

Og så var det filmene da, som i stor grad er blitt klassikere: «Norske byggeklosser» der han hadde i alt åtte roller, «Den siste Fleksnes» og «Mannen som ikke kunne le».

Det var som skribent Rolv Wesenlund først markerte seg, og skrivelysten beholdt han. Fra hans hånd kom bøker som «Leif Sonells lesebok» og «Du verden».