Karrieren til Hafsmo har tatt av etter «The Fox»

Trondheims-regissør Ole Martin Hafsmo (38) kunne aldri forestilt seg hiten skulle ta av.

Ringreven bak reven: Ole Martin Hafsmo (38) traff blink med Ylvis-videoen «The Fox».  Foto: Anette Karlsen

Saken oppdateres.


- Det her skjer bare én gang i karrieren. Ingen hadde forestilt seg at «The Fox» ville ta helt av.

Verdenshiten «The Fox» av Ylvis-brødrene har klatret opp til en 6. plass på Billboard Hot 100. 107 millioner har sett videoen på YouTube. Men trondheimsregissør Ole Martin Hafsmo tar suksessen med knusende ro.

Hafsmo er utdannet ved Den norske filmskolen. Han debuterte som spillefilmregissør med ungdomsfilmen Switch i 2007, og står blant annet bak regien av tv-programmene «Typisk norsk» og «Ut i vår hage».

LES OGSÅ: «The Fox» heter egentlig Otto og er trønder

- Det er «showbiz»

- Ylvis-låten «The Fox» er sett over hundre millioner ganger på YouTube. Går suksessen deg til hodet?

- I det ene øyeblikket oppnår man suksess. I det neste lager man noe forferdig dårlig. Det er «showbiz», og egentlig ganske irriterende. «The Fox-galskapen» går over. Jeg burde nyte suksessen, tenke at det er helt rått. Men å ta helt av – det skjer ikke.

- The Fox-parodiene florerer på nettet. Etter få dager fanget CNN, BBC og Washington Post opp låten, og ryktene om at «den nye Gangnam Style» er norskprodusert, nådde millioner av mennesker. I din villeste fantasi, hadde du trodd det?

- Ikke i den her grad. I dagene etter publisering sjekket jeg Twitter nesten til jeg fikk senebetennelse. Cirka hvert tolvte sekund ble det skrevet noe om «The Fox». Det er veldig interessant at musikkvideoen har fått så stor oppmerksomhet. Og det er ordentlig, ordentlig gøy. Men overraskende.

LES OGSÅ: «The Fox» passerte 100 millioner YouTube-visninger

Jobbet med Ylvis lenge

- Hender det at du «våkner» opp og tenker «seriøst, hva skjedde»?

- En natt etter at «The Fox» ble publisert, lå jeg våken. Da jeg sjekket mobilen, så jeg at videoen var blitt sett av fire millioner etter at jeg la meg. Da tenkte jeg «det var da sprekt». Det er ekstremt vanskelig å forholde seg til suksessen. Det jeg er aller mest fornøyd med er at andre Ylvis-videoer som «Stonehenge» får mer oppmerksomhet nå. Den har syv millioner visninger. Det er jeg skikkelig stolt av. Plutselig får folk øye på ting Ylvis-redaksjonen har gjort før. Det er en fantastisk bekreftelse for oss.

- Du har hatt regi på alle Ylvis-videoene. Når ble dere et team?

- Første gangen jeg jobbet med Bård og Vegard var for cirka åtte til ni år siden. De var ferske, smarte og uhøytidelige. Opptatte av alt og ingenting. Det gjør humoren interessant.

SE VIDEO: Kammerversjonen av «The Fox»

- Barnslig, absurd og småakademisk

- Interessant? Hva er egentlig Ylvis-humor?

- Hmm...jeg klarer ikke å klassifisere humoren. Men den er en blanding av skikkelig barnslig, absurd og småakademisk.

- Revekostymer, dyster, mørk skog og heftige lyseffekter. En låt om hva reven egentlig sier?

- Haha, ja... Det her høres sikkert sært ut... Men når man jobber med humor til daglig tar man det på alvor. Jeg knakk sammen i latter da jeg hørte førsteutkastet av låten. Men vi har en nerdete innfallsvinkel til humoren. Når jeg regisserer en musikkvideo handler alt om metode.

- Du er nå en anerkjent film- og musikkregissør i Norge. Bevisst karrierevalg?

- Å jobbe med film og fjernsyn var et bevisst karrierevalg for meg. Jeg laget film med kamerater, søkte meg inn på filmskolen og drømte om å bli U-fotograf. Det første videokameraet kjøpte jeg for konfirmasjonspengene, du vet... den typiske klisjehistorien. Det er nok en kombinasjon av målbevissthet og flaks.

- Og målet var?

- Å bli en seriøs regissør. Det var det jeg utdannet meg som. Men så ballet det på seg med humoroppdrag. Det er en forbannelse. Jeg får kun gjort sære, humoristiske ting, når det jeg egentlig har lyst til er å lage mørke, dystre krimfilmer. Haha, det begynte etter at jeg gikk ut fra Filmskolen på Lillehammer. Da hadde jeg lyst til å jobbe med Bård og Harald, og det var sånn jeg fikk jobbe med «Ut i vår hage».

LES OGSÅ: - Å lage en rev var den største utfordringen

Ikke jobbmuligheter i Trondheim

- Du vokste opp i Trondheim, men har stiftet familie og gjort karriere i hovedstaden. Flytter du noen gang tilbake?

- Jeg skulle gjerne ha bodd i Trondheim, men de konkrete jobbmulighetene mine ligger dessverre i Oslo.

- Hvem var Ole Martin som guttunge?

- Hehe, en veslevoksen drittunge! Høflig, men irriterende... Neida. Men det har alltid bodd en nerd i meg, og jeg hadde en helt super oppvekst. Jeg er et såkalt lykkelig skilsmissebarn. Foreldrene mine flyttet rundt. Jeg har bodd på Lade, Nardo, Ila, Lademoen, Bakklandet, Øya og Romoslia. Det var fantastisk bra.

LES OGSÅ: «The Fox» på Billboardlisten

- Det tar jo av

- Dere brukte halvannen dag på å ta opptak til «The Fox». Skjedde det noe uforutsigbart?

- Det artigste var å filme bestefaren som sitter oppe i skogen med et barn på fanget. Han leverte mange morsomme lyder. Hadde øvd seg i flere dager og var veldig forberedt. Det var hysterisk morsomt og ble veldig, veldig bra. Vi var ferdige med å klippe musikkvideoen klokken fire om natten. Fire timer senere ble den publisert.

- Så eksploderte det?

- Plutselig var videoen sett av 62 mill. Nå har 107 mill. sett den. Jeg har begynt å si mill. og ikke millioner. Det er ekstremt kvalmende. Et utrolig usympatisk trekk jeg må slutte med umiddelbart. Men det tar jo av, og man blir litt vant til suksessen.

LES OGSÅ: Medieforsker: – «The Fox» er trolig en døgnflue

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå