Alle er offer

I Barbara Gowdys fortelling om en middelaldrende manns kidnapping av en ni år gammel jente, er alle hjelpeløse, både jenta og hennes familie og kidnapperen og hans medsammensvorne kjæreste.

Det er et dristig prosjekt å balansere begge parters motiver og bakgrunn i en så brutal historie. Barbara Gowdy lykkes med det perspektivet hun har valgt.

Niårige Rachel lever sammen med sin mor Celia i Toronto. Hun vet ikke hvem faren er, men til tross for drømmer om å treffe han en dag, lever hun et godt og beskyttet liv sammen med moren. Rachel er usedvanlig vakker og har en engels ansikt. Mora er derfor opptatt av å skjerme henne for alle de blikk som dras mot henne.

Celia har to jobber for å kunne forsørge seg selv og sin datter. En av jobbene er å spille piano og synge på en bar om kvelden. Da passer husverten Mika datteren.

En kveld mens Celia er på spillejobb og Mika passer Rachel går strømmen i nabolaget og det oppstår forvirring. I denne situasjonen forsvinner Rachel. Hun blir bortført av mekanikeren Ron, som i flere uker har stått utenfor huset og ventet på å få et glimt av den lille jenta, hvis vakre utseende han har forelsket seg i. For å forsvare overfor seg selv at han bortfører henne, har han skapt seg en forestilling om at hun mishandles og trenger beskyttelse, av ham. Han har innredet et rom for henne i sin kjeller som inneholder alt det han tror en niårig jente kan ønske seg. Han overtaler sin narkomane kjæreste Nancy til å tro på historien om at de beskytter et lite barn og at dette er en anledning for dem til å få det barnet de ellers ikke kan få. Slik kan dette også bli en måte for Nancy å få oppfylt en drøm på.

Dette er en forferdelig historie om det verste som kan hende en forelder. Samtidig får også bortføreren et ansikt og gis en bakgrunn, som blir en tentativ forklaring på hans handlinger. Han framstilles også som et offer.

Ron, som reparerer gressklippere og husholdningsapparater, er en outsider. En traumatisk barndom og oppvekst avdekkes gradvis, vekselvis med fortellingen om Celia og Rachels bakgrunn. Sammenhengen skal ikke røpes da dette er en spenningsroman som må leses som sådan. Vekslingen mellom utviklingen av den dramatiske kidnappingen og forhistorien til både kidnapperen og den som blir kidnappet, gir imidlertid en dypere refleksjon om sammenhengen mellom bakgrunn og reaksjoner, for alle parter. Romanen er et dristig prosjekt, ikke minst fordi tema er så altfor aktuelt og fordi ingenting kan bortforklare det forferdelige i å bortføre og holde et barn fanget. Gowdys roman gir mer enn mange andre romaner med samme tema. Selv om hun viser ansikt både til offer og overgriper faller hun ikke for fristelsen til å bortforklare. Jeg vil anbefale denne romanen for sommerens lesing.