Fortryllende  Hustvedt

De dødes sorger gjøres levende i psykologisk spenningshistorie.

Erik Davidsen er psykiater og psykoanalytiker i New York City. Han er ensom og skilt, og bestemmer seg for å leie ut en del av huset sitt. Kunstneren Miranda og datteren Eggy flytter inn. Erik blir forelsket i Miranda. Men en av Mirandas tidligere elskere, Eggys far, forstyrrer. Han fotograferer de tre, og manipulerer bildene på skremmende måter. Hva er det han er ute etter?

«Når du ser meg» er også en psykologisk spenningshistorie mellom Erik Davidsen og hans pasienter. Erik er i en sårbar tilstand etter at faren hans har gått bort, og får problemer med å avgjøre skillet mellom sine egne og pasientenes problemer. Den samme dirrende, men skjulte spenningen fra Hustvedts tidligere romaner er også et av denne utgivelsens drivende element. Eriks psykologiske utvikling blir belyst gjennom historiene til noen av hans pasienter og hvordan han forholder seg til disse. Han leter etter spøkelser, minner og drømmer, og ønsker å konkretisere dem gjennom språket. «Når du ser meg» er en roman om identitet, om tap og melankoli, og om språkets mulighet for å fylle tomrommet, godta avgrunnen, artikulere smerten, formidle sorgen og komme videre. Hustvedt skriver usentimentalt om døden, det å dø, forlate og det å bli forlatt.

Vi blir tatt tilbake til landskapet i Hustvedts tidligere romaner, til Lilys Ideal Kafé fra «Lily Dahls Fortryllelse», og møter igjen den kloke Leo Hertzberg og Lazlo Finkelman fra «Det jeg elsket». Og er det Inga fra «Med bind for øynene»? Erik og søsteren Inga leter etter svaret på gåter faren Lars ikke lenger kan besvare i deres tidligere og nåtidige landskap. Fortellingen er som en kinesisk eske med mange muligheter og løsninger. Gjennom lesningen har jeg en pirrende og skremmende følelse av å gå meg vill, av å ikke vite hva eller hvor jeg skal. Men på samme tid føler jeg meg trygg. Siri Hustvedt forfører og beroliger, trøster og leder gjennom tempoet i teksten og det tillitsfulle i ordene.

«Når du ser meg» er som Siri Hustvedt tidligere utgivelser kjennetegnet av en språklig sikkerhet, og en autoritær, men mild fortellermåte. Hustvedt setter tempoet, hun bestemmer hvordan setningene og avsnittene skal leses. Ordene, betydningene og bevegelsen i teksten er fabelaktig tatt vare på i Bodil Engens oversettelse. Det bestemmende og følsomme grepet Hustvedt tar på leseren, slipper hun ikke. Ikke helt. Virkeligheten dirrer litt mer, får en magisk aura og en litt annen intensitet selv etter lesningen er over.