Ensom finsk ømhet

Mytene om finner blir både styrket og svekket i denne velskrevne og underholdende romanen.

Pornografi er en agenda blant disse ensomme mennene på politikammeret i Helsingfors, men førstebetjent Antero Mokka er ute etter ømmere virkelighet. Selv med sin asketiske og ultraensomme tilværelse, har han likevel ikke i sitt 46. år mistet håpet og troen på kjærligheten. Og den kommer i form av en kriminalsak der han etterforsker en kvinne, Leila Korhonen, som har blod og hår på bilen sin, og har stukket av fra en rutinekontroll. Sånn sett ligner boken på en kriminalroman, men er det likevel ikke. Men at kakedrysset av krimsmak er med på å gjøre denne morsomme boken mer sukkulent, er uten tvil. Leila hevder at blodet stammer fra et ekorn, men det er jo lett å motbevise. Dessuten er Harri Bostrøm forsvunnet, en mann uten egenskaper utover å være enig med sine kunder til enhver tid. Det viser seg at Leila driver et «rengjøringsbyrå» kalt «Ømhet og Nærhet AS», med formål å fjerne ubehag og gjenopprette velbehag hos menn. Fylte menn er farlige, ifølge Leila, som har hatt Harri som kunde. Hotakainen, som fikk Nordisk Råds pris 2004 for

«På hjemmefronten» og fulgte opp med den knallsterke romanen «Isakskatedralen» to år senere, har med årets roman fullført en slags trilogi om mannsmyter. Om at den finske mannen er ensom og blyg og kommer ikke frem før etter minst fire drinker. Med sine ironiske og morsomme one-liners, med sin satiriske humor og absurde scener er Hotakainen en mørkere forfatter enn landsmannen Paasilinna, men flere favner dyp. Og så har han troen på kjærligheten! Nydelig språk, som må bety god oversettelse fra finsk.