Truer med nattlige dopingkontroller

Revy-juryen vil holde Revy-NM dopingfritt.

Saken oppdateres.

- Vi er veldig opptatt av dette altså, og av fair play. Og om noen knekker staven så skal de få en ny så fort som mulig, fleiper Nina Wester.

Hun peker bort på en bunt med turstaver som står rett innenfor døra på rehabiliteringssenteret som ligger rett ved festivalteltet.

La dopet hjemme

Adressa.no møter juryen like før det braker løs med første forestilling under Revy-NM på Høylandet.

- Det kan nok bli dopingprøver, sier Are Sende Osen, og fleiper med at han selv har lagt igjen alt dopet sitt i byen.

- Vi kan dukke opp når som helst på kveld og nattestid på festivalcampen, men det er kanskje greiest om ingen tester oss i juryen, humrer Wester.

Nordnorske bidrag

Med seg i juryen har de to den nordnorske skuespilleren Ketil Høegh, kanskje mest kjent fra Himmelblå.

Mens Are Sende Osen skryter av at hans revybakgrunn begrenser seg til å ha vært med å lage Ukarevyen 1997 – en revy han selv omtaler som blant de dårligste ukarevyene som er laget – har Høegh revybakgrunn fra Tromsø.

Selv om han ikke har vært på Høylandet tidligere så har han også vært involvert i revykonkurranser i Nord-Norge. Høegh skryter av den statusen som festivalen i trønderbygda har opparbeidet seg nasjonalt.

Eget lappesystem

Nå skal de tre gjennom en maraton av et revy-NM, der de skal bedømme ca 100 nummer. For å greie det får de tre jurymedlemmene hjelp av to sekretærer som noterer kontinuerlig underveis. Og de skal bruke det de selv omtaler som “et eminent post-it-system”.

- Jeg er opptatt av gode tekster, det skal gjerne være litt samfunnskritisk, sier Wester.

- Jeg er mest opptatt av det skal være artig, men det må handle om noe, selv om det ikke trenger å være så samfunnskritisk. Det bør ikke være enda en versjon av hva som skjer med sokken som forsvinner fra tørketrommelen, sier Sende Osen.

- Jeg tror vi tre sammen skal utfylle hverandre godt, sier Høegh.

Likhet for alle

Juryen møttes i går kveld og ble enige om hvordan de skal vurdere aktørene. De er kommet til at unge og gamle skal vurderes likt, og glade amatører og mer eller mindre profesjonelle vurderes også på lik fot.

- Vi skal bedømme alle likt, bedyrer Wester

 
På forsiden nå