Sommerfestivalen i Selbu:

Håver inn fra  alle kanter

TS Partner Underholdning er ikke bare storaksjonær i Sommerfestivalen i Selbu: de booker band og spiller sjøl. Dermed blir selv utgifter til inntekter for de sky bakmennene Magnar Almås, Petter Øien og Terje Storli.

Saken oppdateres.

- Vi sitter nok rundt hele bordet, medgir daglig leder Magne Almås i TS Partner Underholdning.

Firmaet leverte seks av de 14 bandene som opptrådte på årets festival. I tillegg spilte de tre eierne av firmaet selv på festivalen og ikke nok med det: TS Partner Underholdning eier over 22 prosent av aksjene i Selbu Arrangement som driver festivalen. Daglig leder Magne Almås, som selv spiller i Sia Gubba vil ikke uttale seg om TS Partner Underholdnings gullkantede posisjon.

- Vi vil ikke stikke oss frem, sier Almås som deler eierpostene i firmaet med Terje Storli (Stage Dolls) og Petter Øien (Sie Gubba). Også Børge Rømma, som er ansatt i TS Partner, spilte med Too Far Gone under årets Sommerfestival.

Rekordomsetning på 12 millioner


I fjor gikk Sommerfestivalen med et overskudd på 1,2 millioner kroner, og utbyttet til aksjonærene ble på 800 000 kroner. Da lå omsetningen på åtte millioner kroner. Med årets rekordomsetning på i underkant av 12 millioner kroner, ligger det an til enda større fortjeneste. Rundt to millioner kroner ble brukt på artisthonorar. Med alle sine fingre inne i festivalen, tjener eierne av TS Partner Underholdning penger på følgende måte:

* Utbytte som aksjonær

* Provisjon for booking av band

* Artisthonorar



SI DIN MENING: Er det riktig at eierne booker sine egne band?





Dermed har firmaets eiere en unik økonomisk posisjon i festivalsammenheng i Norge.

- En god inntektskilde, Magne Almås?

- Det er festivalsjef Ole Morten Balstad som må uttale seg om festivalen, svarer Almås.

TS Partner Underholdning har vært med siden Sommerfestivalens oppstart i 2002, og har en stor del av æren for at festivalen har fått en eksplosiv vekst.

- De var veldig viktig i oppstarten - de fikk oss i gang og kom med tips, råd og veiledning. De er garvede personer som kjenner en del folk, og det var avgjørende i oppstarten, sier festivalsjef Balstad.

- Når du er fersk i gamet finnes det mange fallgruver, legger han til. Balstad opplyser at artisthonorarene til TS Partner Underholdnings band har gått via firmaet, og han regner med at firmaet har tatt vanlig provisjon. Fremdeles er det flere utgiftsposter som må gås igjennom før endelig resultat ligger klart. Foreløpige anslag viser at festivalen har brukt 350 000 kroner på profesjonelt vakthold og politi, 500 000 på innleide hjelpemannskap fra idretts- og lokallag, en million på leie av festivalareal, 200 000 på hotell til artister, 500 000 på markedsføring, i tillegg til en rekke andre poster og altså to millioner på artisthonorar.

- Når arrangementet vokser, øker også utgiftene,sier Balstad.

 
På forsiden nå