Ute til Lynch

Odd-Geir Sæther dro til Polen som alibi og endte opp som fotograf på den mest mystiske og kompromissløse filmen til David Lynch.

Den nesten tre timer lange filmen til Lynch er uten tvil det særeste og mest krevende fra den amerikanske mesteren. Historien om hvordan den norske fotografveteranen Odd-Geir Sæther endte opp på den, krever litt tid, men den bør fortelles.

- Det startet med en snodig fyr jeg har jobbet med, Ole Johan Roska. Han liker å farte rundt og har en tendens til å komme i kontakt med interessante mennesker, sier han. Sæther forteller om hvordan Roska var i Thailand under innspillingen av «The Beach», og endte som stand-in for Leonardo DiCaprio. Roska kjenner en amerikaner som bor i København og har en venn som er David Lynch sin protesjé, og var en slags assistent for Lynch under «Mulholland Drive».

- Han skulle lage en dokumentar om Lynch og sa de trengte penger. Vi fikk 50 000 fra Nord-Norsk filmsenter, med meg som et slags gissel, som fotograf, forteller Sæther og sier de reiste til Lodz og traff en viss Jason som skulle regissere dokumentaren om Lynch.

- Jason sa de ikke hadde bruk for meg, fordi de hadde en dansk fotograf, forteller Sæther, som fikk i oppgave å hjelpe Lynch sine folk med de digitale kameraene siden han ikke var til nytte på dokumentaren.