Terror som våpen i kamp for frigjøring får ganske nyansert behandling i «DON'T TELL ME THE BOY WAS MAD»(Nova 1 kl. 10). Den solide franske filmskaperen Robert Guédiguian tar for seg etterdønninger av det tyrkiske folkemordet på armenere i 1915–17. Det meste av filmen foregår på 1980-tallet, i armensk miljø i Frankrike, rundt en ung mann radikalisert til terror i kamp for armensk hevn og selvstendighet. Spesielt med filmen er hvordan den skildrer en ung terrorist, hans familie og et tilfeldig offer for den voldelige kampen.

Menneskelig drama av en helt annen type, et helt annet sted er i «IXCANUL»(Nova 3 KL. 12). En svært lovende debutfilmen fra Guatemala av Jayro Bustamante, om ei ung indianerjente som blir gravid rett før hun skal giftes bort.

Drømmen om å finne en skatt er kanskje mest levende for barn. I rumenske «THE TREASURE»(Nova 3 kl. 13.50) er tar drømmen bolig hos en rumensk kontorarbeider i pengenød. En besk, tragikomisk historie med en herlig sluttscene etter strabasiøs leting med metalldetektor.

Den finske filmskaperen Klaus Härö lager som regel stilsikre, gripende filmer. «THE FENCER»(Nova 1 kl. 16) utspiller seg i det som i dag er Estland, etter 2. verdenskrig. En ung mann prøver å gjemme seg bort som lærer i ingenmannsland, men klarer å få bygdas unge interessert i fekting. Den nesten litt for utrolige, men gode historien er basert på livet til den estiske fektelegenden Endel Nelis.

Gratis utekino med en av verdens fineste musikaler når «SINGING IN THE RAIN»(Kongens gates Allmenning/Kjøpmannsgata kl. 19) åpenbarer Gene Kelly og farger og lyd av Hollywood på sitt beste, anno 1952.

Europeisk film opp mot det beste er rumenske «AFERIM!(Nova 4 kl. 22). En slags balkansk western som utspiller seg i 1835 om jakt på en rømt sigøynerslave. En gammel historie oppleves ubehagelig aktuell, i filmen som fikk regipris i Berlin i fjor.