To av skipene, «Værdalen» og «Oscarsborg», ligger allerede i Rissa, og Engvig ser det som naturlig at «Hansteen» får plass sammen med de to andre gamle skipene slik at det blir bygd opp en formidlings- og forskningsinstitusjon rundt de tre skipene.

Seildampskipet «Hansteen» fra 1866, slepebåten «Oscarsborg» fra 1874 og rutebåten D/S «Værdalen» fra 1891 er alle sjeldne eksempler på jernskip fra andre halvdel av 1800-tallet, og Engvig mener det bør være et offentlig ansvar å ta vare på de historiske fartøyene.

Viktig historie

– Vi har et flymuseum med utenlandske fly, og vi har et jernbanemuseum, så hvorfor skal vi ikke ha et båtmuseum med våre eldste jernskip? Norsk maritim kulturarv skal ikke bare omfatte årer og seil, og dette museet vil kunne vise at Norge var blant de ledende i verden når det gjaldt lokalbåter. Trondheimsfjorden var tett trafikkert av rutebåter, og i Trondheim lå Fabriken ved Nidelven som produserte det første norske dampskipet og eksporterte skip til flere land. Vi har viktig maritim historie å ta vare på, fremholder Engvig.

Med bakgrunn som skipskaptein og studier i skipsfartshistorie ved Universitetet i Oslo, begynte rissværingen sitt aktive arbeid med fartøyvern på 1970-tallet, da han også ga ut sine kjente bøker om rutetrafikk på kysten, i fjordene og på innsjøer i Trøndelag. I 1978 kjøpte Engvig «Hansteen», som da lå som hospitsskip i Oslo, og satte i gang restaurering av det opprinnelige opploddingsfartøyet, som fra 1898 gikk som rutebåt på Trondheimsfjorden. Siden har arbeidet fortsatt med kjøp og bevaring av båter, parallelt med forskning og publisering av en rekke bøker fra sin hovedbase i Los Angeles, den siste «Legendariske skuter»/«Legends in sail».

Skip forsvinner

– For vel 20 år siden lå det fem historiske skip i Trondheim. Siden har flere av disse, som «Hestmanden» og «Borgenes», forsvunnet til andre byer, og vi har bare «Hansteen» igjen. Men skipet er så verdifullt at det sammen med «Værdalen» og «Oscarsborg» vil være en solid kjerne i et maritimt museum, som det haster å få etablert. Alle har ligget ubeskyttet alt for lenge og må snarest inn i et vernebygg. Jeg har brukt en stor del av livet på å berge disse tre båtene og vil selvsagt at de skal sikres best mulig for fremtiden, sier Engvig, som er spesielt bekymret for «Hansteen».

– For meg som vet hvordan denne båten så ut da den var nyrestaurert, er det lett å se at skipet slites og trenger beskyttelse. Nå må dette unike seildampskipet i hus, sier Engvig, som ikke ser bort fra at «Hansteen» fortsatt kan gå på fjorden med passasjerer om sommeren. Skipet ble overtatt av en egen stiftelse i 1986 og vil trolig formelt bli en del av Museene i Sør-Trøndelag (MiST) neste år. Engvig er eier av både «Værdalen» og «Oscarsborg», men er villig til å gi begge bort til det nye museet, i tillegg til sin store maritime samling.

Samarbeid

Engvig understreker at han ønsker å samarbeide tett med det etablerte museumsvesenet om planene på Kvithyll.

– Jeg mener at det nye maritime museet må bli en del av Museet Kystens Arv i Stadsbygd, som igjen ligger under MiST, sier han og håper dessuten på statlig hjelp til å sikre de tre båtene.

– Slik det er nå, setter Riksantikvarens krav om at veteranskip må seile for å skaffe egeninntekt for å få støtte fra staten. Dette synes jeg er urimelig. Tilsvarende krav settes jo ikke til fly og tog på museum, påpeker Engvig, som mener at en uforholdsmessig stor del av Riksantikvarens midler til fartøyvern går til prosjekter sør i landet.

I sommer har innbrudd, tyverier og hærverk understreket behovet for en sikring og beskyttelse av veteranbåtene i Rissa. Spesielt har «Værdalen» vært utsatt for uvelkomne besøk, helt til det siste.

Ikke i MiSTs planer

–  Vi er kjent med Olaf T. Engvigs tanker om å samle de gamle jernskipene i Rissa, men vi har ikke gått videre med dette, sier plan- og utviklingssjef i MiST, Petter Søholt.

Søholt opplyser at MiSTs fokus når det gjelder maritim kultur er å få på plass en samarbeidsavtale med «Hansteen»-stiftelsen, med det mål å overta ansvar og drift av fartøyet, tidligst fra 1. januar 2015. I tillegg arbeides det med et nytt museumsbygg ved Museet Kystens Arv, styrking av formidlingen av norsk havbrukshistorie ved Kystmuseet i Sør-Trøndelag, samt videreutvikling av Trondhjems Sjøfartsmuseum.

– Olaf T. Engvigs kunnskap og innsats i bevaring av våre gamle jernskip står det stor respekt av. Om myndighetene ønsker å etablere en havn for disse i landsdelen, kanskje sammen med andre fredete og verneverdige fartøyer, og de ønsker at MiST skal være en part i dette, vil vi ikke stille oss avvisende til det, sier Petter Søholt.

«Pol III» blir krigsmonument

Baugen av «Pol III» kan bli reist som invasjonsmonument i Rissa ved 75-årsmarkeringen av den tyske invasjonen i Norge 9. april 2015.

Olaf T. Engvig sikret seg baugen av «Pol III» under opphugging og mener den på grunn av skipets spesielle historie er godt egnet som krigsminne på et strategisk viktig punkt i den tyske invasjonen.

Nøytralitetsvaktskipet «Pol III» rente natt til 9. april 1940 inn i den tyske destroyeren «Albatros» i et forsøk på å stoppe «Blüchers» innseiling i Oslofjorden. Hendelsen alarmerte Oscarsborg Fort som dermed fikk tid til å lade kanoner og klargjøre torpedoer før det tyske slagskipet nådde Drøbaksundet.

– «Pol III» var vårt fremste maritime krigsklenodium, men ingen kulturbevarende myndighet så verdien av å ta vare på skipet, som de siste årene var brukt som brønnbåt under navnet. «Arnøytrans». Da den kom inn for opphugging i Stokksund, fikk jeg i hvert fall tatt vare på baugen, som det er lett å se som et symbol på den norske motstanden våren 1940, sier Engvig.

Han tenker seg baugen reist som et minnesmerke på Nordre Kvithyllan i Rissa, der det vil stå som et blikkfang fra sjø og land og være en del av nasjonalparken for maritim kultur som Engvig har lagt frem planer om.

– Innløpet av Trondheimsfjorden var viktig for den tyske invasjonen, som jo fant sted over hele landet. Derfor synes jeg minnesmerket godt kan bli plassert her, sier Olaf T. Engvig.

Olaf T. Engvig vil samle historiske jernskrogsskip i et martimt museum i Rissa. Foto: DAN ÅGREN
«Pol III» skapte krigshistorie i Oslofjorden 9. april 1940. Nå kan baugen bli reist som invasjonsmonument i Rissa. Foto: Olaf T. Engvig
«Hansteen» har gått i sommertrafikk i mange år og ellers ligget ved kai året igjennom. - Nå må skipet beskyttes for å hindre videre forfall, mener Olaf T. Engvig som i sin tid berget og fikk restaurert det gamle skipet. Foto: Dan Ågren