Effektiv engelsk blodsprutgys-leverandør og gode skuespillernavn i skuffende voldsorgie på de britiske øyer for nesten 1900 år siden.

CENTURION

Britisk action

Regi: Neil Marshall

Med: Michael Fassbender, Dominic West, Olga Kurylenko

Gjennom sin store gjennombruddsfilm, hulegrøsseren «The Descent»(2005) og forgjengeren «Dog Soldiers»(2002) rundt en militærøvelse i skogen, markerte nå 40-årige Neil Marshall seg som en av de brede foregangsmennene i en ny bølge med blodig britisk sjangerfilm. Filmer som med litt humor, mye vold og effektivt spill på britiske omgivelser bokstavelig talt har gitt nytt blod til sjangeren.

Marshalls forsøk på framtidsgyser med «Doomsday» i 2008 ble ingen kommersiell suksess. Om det er derfor han har gått til fortida, skal være usagt. Rammen om «Centurion» er relativt uvant, med Romerrikets utkant på de britiske øyer i år 117 som arena for blodige kamper mellom romerske soldater og de lokale pikterne, som nektet å bøye seg for den mektige sentralmakten.

Om rammen er original, er handling og måten den er fortalt på så forslitt og klisjéfull at bare et knippe ypperlige britiske skuespillere og regissør Marshalls lag med action, blod og kamp gir filmen en viss nerve. Dominic West spiller romersk general for snart 2000 år siden nesten som om han var politimann i våre dager i Baltimore i «The Wire». Michael Fassbender dummer seg ikke ut som romersk en-manns-hær, men for å se at han er en av vår tids beste filmskuespillere, er «Hunger» og «Fish Tank» filmene som teller.

Verst stilt er Olga Kurylenko, som må bære mye av kvinnesiden av filmen med ett ansiktsuttrykk og ingen ord. I sin kobling av vold, landskap og brutal historie for mange hundre år siden, har filmen litt til felles med Nicolas Winding Refns «Valhalla Rising». Mens danskens film var underfortalt, naken og kompromissløs, er Marshalls film overfortalt, overlesset og jålete stil med kraftig overdose helikopterbilder av menn med sverd på brutal tur i barsk natur.

Som hevndrama og sverd-, spyd- og knivaction fra riktig gamle dager har «Centurion» litt for seg. Etter denne og «Dog Soldiers» å dømme har regissør Marshall muligens et problematisk forhold til Skottland. Som en slags omvendt Asterix er det nemlig den standhaftige skotske urbefolkningen, i form av de ville pikterne som er monstrene i historien. Vi inviteres til å bry oss mest om de romerske invasjonssoldatene. En slags omvendt «Braveheart» med andre ord, med barske romere mot barbariske, hensynsløse skotter.