Klatring i stedet for klasserom: Et år på folkehøy-skole kan brukes både som en «tenkepause» og til å gjøre mer av det du synes er gøy. Her er Karina Kaasa, elev ved Hallingdal folkehøyskole, på klatretur i Spania. Foto: MARKUS LANDRØ

I tillegg til å lære mer om det du syns er artig og gjøre noe helt nytt, er et år på folkehøyskole også et «tenkeår» for de fleste. Et år med personlig utvikling, der du bruker tiden til å finne ut hvilke studier du skal satse på, hvilken karrièrevei du har lyst til å følge.

Bedre rustet til elev-guiding

Nå skal lærerne ved folkehøyskolene bli enda flinkere til å hjelpe deg i valg av studium etter året på folkehøyskolen. På den måten blir tenkeåret enda mer matnyttig for deg når det gjelder «hva du vil bli». Gjennom prosjektet 3D-veiledning - veiledning i tre dimensjoner - er folkehøyskolene i enda større grad blitt en veiledningsarena for ungdom som skal ta store valg. Elevene får både individuell veiledning og gruppeveiledning, mens skolepersonalet øker sin egen kompetanse slik at de blir bedre rustet til å guide elevene i riktig retning.

Selvtillit

- Vi har satt av en kvart stilling der to lærere gir veiledning både når det gjelder dagens skolehverdag og valg av senere studium. I tillegg har de tre samtaler med faglæreren i løpet av året der det er fokus på bevisstgjøring og rådgivning, sier rektor Mildrid Nesheim ved Hallingdal folkehøyskole.

Skolen har også tre uker med et temaopplegg der elevene blir stimulert til selvutvikling og hvordan de skal utvikle seg sammen med andre.

Akkurat Hallingdal folkehøyskole profilerer seg blant annet med linjer for friluftsliv, brattsport (klatring, toppturer og kiting) og switch (jobbing). Lærer Jørgen Aamodt ved brattlinjen sier at hans rolle som lærer blant annet er å gi elevene selvtillit.

- Gjennom å mestre en klatrerute eller overnatte i snøhule tror jeg elevene lærer at de kan ting, at de er sterke og at verden er full av utfordringer som det er gøy å ta fatt på, sier Aamodt.

Seks uker på tur

Fagene det undervises i, brukes som et middel - ikke et mål. I en vanlig skoleuke har elevene på brattlinjen tre dager med brattfag. I tillegg bruker de seks uker av skoleåret til å dra på tur enten i Norge eller i utlandet.

- Målet er at elevene skal utvikle toleranse, gode samarbeidsevner, vennskap, nysgjerrighet og lidenskap. Egenskaper som dette tror jeg er viktige i alle sammenhenger, både i videre studier, jobb og samliv, mener Aamodt.

Et annerledes år: På Fosen Folkehøyskole kan du blant annet fordype deg i båtbygging og lære om kystkultur. Foto: DAN ÅGREN