- Et nytt kapittel i det norske filmeventyret starter nå. Film skal være ett av de beina vi skal stå på i årene framover, sier Linda Hofstad Helleland (H) før hun inntar Byscenen og utdelingen av Kanonprisen torsdag kveld.

Flere trønderske filmer er nominert til Kanonprisen.

Kulturministeren skulle i disse dager deltatt under World Culture Festival i New Dehli sammen med Indias statsminister og kulturminister og ledende politikere fra en rekke land.

Turen måtte avlyses på grunn av problemer med sikkerheten under det gigantiske arrangementet som tiltrekker seg hundretusenvis av publikummere.

Kulturministeren besøkte nettopp Lade og hadde med seg en større pengegave til idretten.

Vil ha film i norsk natur

- Jeg hadde sett fram til å fortelle om de enormt flotte mulighetene for å gjøre filmopptak i Norge. India har verdens nest største filmindustri, Bollywood, og jeg skulle gjerne gjort noen av produsentene der interessert i å filme i norsk natur, gjerne ved trønderske fjorder, sier hun.

Kulturministeren er opptatt av at hennes forgjenger Torhild Widvey fikk etablert den såkalte insentivordningen for film, som skal få flere internasjonale filmskapere til å gjøre opptak i Norge.

40 millioner til «Snømannen»

Ordningen går ut på at filmprodusentene får refundert en del av utgiftene de har under innspillingen, men regjeringen har satt et tak på ordningen på 45 millioner kroner.

«Snømannen», filmatiseringen av Jo Nesbøs roman, har allerede fått rundt 40,5 millioner kroner innenfor denne ordningen. Alexander Paynes «Downsizing», med Matt Damon i hovedrollen, har fått nærmere 4,5 millioner. Dermed er hele insentivordningen for 2016 oppbrukt, noe departementet har fått kritikk for.

Alexander Payne var interessert i å spille inn sin nye film i trønderske omgivelser.

Lønnsom investering

- Vil dere heve taket på 45 millioner kroner og gi mer penger?

- Det er et spørsmål vi må ta stilling til under arbeidet med neste års statsbudsjett. Men vi ser at ordningen er vellykket. Da jeg var til stede under opptakene av «Snømannen», sa regissøren at de ikke en gang ville tenkt på å ta opp filmen i Norge hvis det ikke hadde vært for denne ordningen, og det til tross for at handlingen foregår her i landet.

Helleland sier det er uforståelig at Norge, med sin eksepsjonelle natur, ikke har klart å tiltrekke seg flere internasjonale filmproduksjoner. Hun mener insentivordningen er en god investering, både fordi filmer spilt inn i Norge er verdifull markedsføring av landet og fordi filmteamene som kommer, legger igjen store pengebeløp.

Trøndersk film skaper verdier

Men om ordningen vil bli tilført mer penger, kan hun ikke si noe om.

Linda Hofstad Helleland har blant annet studert medievitenskap på Dragvoll og var den gangen en del av et svært filminteressert miljø. Siden har hun fått med seg flere utdelinger av Kanonprisen.

- Trøndersk filmmiljø er i sterk vekst og står for betydelig verdiskaping i Midt-Norge. Kosmorama og Kanonprisen er en av drivkreftene bak denne utviklingen, sier kulturministeren.

«Welcome to Norway»

Hun vil videreføre sin forgjengers politikk om at Norge skal få færre, større og sterkere filmregioner. Derfor samarbeider det midtnorske filmmiljøet med Lillehammer om å danne en større region som kan være med i kampen om regionale filmfond.

- Et slikt regionalt samarbeid er smart, mener kulturministeren.

Hun gleder seg til å se «Welcome to Norway». Det er nøyaktig de samme ordene hun selv ville brukt hvis hun i stedet hadde vært i New Dehli.