Den lille gjengen i trondheimsbaserte Øra musikk står bak både Øra studio og plateselskapet Øra fonogram, drevet produsentduoen av Trygve Brøske og Jostein Ansnes og Steinar Larsen (Trondheimsolistene).

Plateselskapet har gjort seg godt bemerket nasjonalt med drøye 30 utgivelser, og flere av platene har vunnet eller blitt nominert til Spellemannprisen.

Les også: Trøndersk Spellemann-ras

Onsdag kveld presenterte Øra seg for byens befolkning under tittelen Øra Studio Showcase på Dokkhuset, der et knippe utvalgte artister fikk vise seg fram.

– Fantastiske tekster

Blant tilskuerne var manager og musikkprodusent Christina Schwass fra Tyskland, spesielt invitert av daglig leder Jostein Ansnes. Hun har jobbet med å markedsføre flere norske artister på det tyske markedet, deriblant Kristin Asbjørnsen som Ansnes har spilt gitar for, og er begeistret for musikken.

– Norsk musikk er så ren, åpen og tekstene er fantastiske. Tyskland er et bra marked for norsk musikk. Jeg håper jeg kan hjelpe med å promotere artistene i Tyskland, sier Schwass som skal i møte med flere av artistene på Øra i løpet av torsdagen.

Begeistret for Thea

– Øra fonogram prøver å få fotfeste utenfor Norge. Vi ser det er behov for å gi ut musikk utenfor allfarvei, og tror at de særegne tinga har størst potensial utenfor Norge, forteller Jostein Ansens.

Schwass lot seg spesielt begeistra av Thea Hjelmeland, som avsluttet konserten på Dokkhuset med to låter fra debutalbumet «Oh, the Third» fra februar, og en helt fersk låt.

– Thea har et voldsomt potensial som songwriter og formidler. Det er noe unikt der som Christina fanget opp, sier Ansnes.

For alvor i 2007

Han understreket flere ganger under onsdagens konsert at Øra Showcase ikke var et jubileum; kun en markering for å dele musikkopplevelsene med resten av byen.

Les også: Mestermøte blir plate

Historien om Øra startet i 2003. Da fikk Dadafon platekontrakt med Universal, og bygget eget studio i Ilsvikøra for å få spilt det inn. Fire år senere startet Øra musikk på ordentlig.

– Før sa vi at «vi har et lite studio», etter 2007 sa vi «vi driver et studio», forklarer Ansnes.

I 2010 flytta studioet til de nåværende lokalene på Pir II, kai 9, med et av Norges største innspillingsrom på 90 kvadratmeter, der blant annet Trondheimsolistene trives godt.

Tre barneplater på vei

Øra er mest stolt over arbeidet med barneplater. Alle platene til Rasmus og Verdens beste band er spilt inn i studioet, i tillegg har Øra musikk produsert fire-fem egne barneplater. Nå er en barneplatetrilogi planlagt, den første med Siri Gjære og Kirsti Huke som «Tullekattesnutene» kommer i februar. De framførte to av låtene fra konseptet under konserten, til stor jubel fra salen.

– Det er få sangere som kan berøre like mye som dem, mener Ansnes som ser for seg en barneplate med ulike artister som nummer to i trilogien.

Les også: Lager verdens beste oppfølger

Den neste utgivelsen til plateselskapet er Tore André Helgemos, kanskje mest kjent som pappaen til Celine, første plate. Han og Ansnes fant en felles artist i Neil Young som de tok utgangspunkt i for å lage plata som kommer 8. september.

– Jeg er veldig glad for at jeg ble kjent med Jostein og kom til Øra. Det har vært en herlig tur, mener Helgemo.

Vender tommelen opp

Heidi Skjerve er også plateaktuell i høst. Hun holder på med innspillingen av «Jazz i skogom» som tar for seg skatter fra den trønderske folkemusikkarven. Skjerve framførte et par smakebiter fra plata som kommer i november.

Svenske Tomas Järmyr spiller trommer i uttallige band, blant annet Sunswitch, Gunnhild Sundli, Espen Bjarnar, ESPN og Yodok, og er dermed den mest brukte trommeslager i Øra studio.

– Det er helt topp å jobbe i Øra. Det er bra folk og et bra studio, sier Järmyr og vender begge tomlene opp.

Fersk konsertforestilling

Alpaca Trio har gitt ut fem plater, fra barne- til samtidsmusikk, på Øra, og henger seg med på lovprisningen.

– Øra har tatt imot oss med åpne armer hver gang vi har kommet med en ny, vill ide med alt fra tre til tolv mann, sa cellist Marianne Baudouin Lie fra scenen.

Av de andre artistene onsdag kveld sang Marte Hallem et par låter fra debutalbumet «Fimbulnatta» fra mars, og Audun Serkved bød på to av sine egne later mens han spilte kassegitar.

Eisler Ensemble med Isa Katharina Gericke på vokal åpnet kveldens konsert. De fremførte tre låter fra Musikk i Nordlands nye konsertforestillingen «Frauen sind keine Engel», skrevet av Marianne Meløy som var til stede på Dokkhuset.

Siri Gjære og Kirsti Huke som Tulleskattesnutene. I februar gir de ut sin første barneplate. Foto: Veronika Søum
Daglig leder Jostein Ansnes i Øra musikk fant tonen med Tore André Helgemo gjennom Neil Young. Neste uke slipper Helgemo sin debutplate.
Jostein Ansens begynte å gråte da han første gang hørte Audun Serkved (bildet) synge og spille. Han framførte to egne låter på Dokkhuset. Foto: Veronika Søum
Heidi Skjerve og Trond Fiske er aktuell med folkemusikkplate i november. Foto: Veronika Søum
Isa Katharina Gericke og Eisler Ensemble åpnet konserten med tre låter av fra konsertforestillingen «Frauen sind keine Engel». Foto: Veronika Søum
Alpaca Trio har utgitt fem plater på Øra i ulike konstellasjoner. Foto: Veronika Søum
Tomas Järmyr er Øra studios mest brukte trommeslager. Foto: Veronika Søum
Marte Hallem framførte låter fra «Fimbulnatta» som kom i mars. Foto: Veronika Søum