Margaret Berger har lagt bak seg sitt hittil beste år som artist etter å ha vært ute av rampelyset i nesten seks år. At hun fant veien tilbake knytter hun til et healer-besøk i 2012.

– Healeren sa den magiske setningen: «Nå har du sagt nei så mange ganger, er det ikke på tide at du sier ja og ser hva som skjer?». Jeg tenkte at jeg måtte slutte å tulle bort sjansene mine. Og livet mitt. Bare fordi jeg skulle være så utrolig prinsippfast og redd. Så jeg sa ja, forteller Berger i lørdagens portretttintervju i Adresseavisen.

Alt løsnet

Etter å ha takket nei fire år på rad sa hun ja til å delta i Melodi Grand Prix. Da løsnet alt.

Hun kapret hjerter med sangen «I Feed You My Love» og vant den norske finalen med god margin. Deretter ble hun sendt til Malmö for å forsvare Norges ære i Eurovision Song Contest. Hun tok fjerdeplassen som en seier. Og som sitt andre gjennombrudd.

– 2013 har vært et sykt år. Jeg har ikke klart å fordøye det helt ennå. Det har vært det mest innholdsrike året i mitt liv. Jeg har lært så mye. Det viktigste er kanskje at man alltid kan forandre livet sitt og skape sin egen skjebne, sier Berger.

Signert av amerikansk plateselskap

I høst signerte hun en avtale med amerikanske Ultra Records. Til våren er hun aktuell med nytt album.

– Det er utrolig stor forskjell på meg nå og for ti år siden. Spesielt måten jeg tenker på rundt det å være artist. Jeg er et komplekst menneske. Jeg er ekshibisjonist, men samtidig privat og sjenert. For ti år siden hadde jeg kvaler rundt det å eksponere meg. Jeg ville holde på med musikk, men jeg ville ikke være kjent. Nå har jeg det bra med meg selv, selv om jeg blir eksponert.

Singel «per def»

I desember har hun turnert både Øst- og Vestlandet med klubbkonseptet «Cloudbusting» som hun har skapt sammen med venninen Marie Komissar. Det har gitt lite tid til fritid og mannfolk, forteller Berger.

–Jeg er singel, men jeg dater. Det er et litt rart uttrykk i Norge. Folk forstår ikke at det går an å være singel uten at man er alene. Men jeg er «per def» singel, sier hun.

– Jeg er ingen Thomas Dybdahl

Berger beskriver det kommende albumet som skandinavisk elektropop i samme stil som tidligere, men med mer voksne tekster. Ballader skriver hun fortsatt ikke. De blir for kjedelige, ifølge Berger.

– Jeg har prøvd å skrive ballader, men plutselig er de i «dance-mode». Jeg er ingen rødvinsartist, ingen Thomas Dybdahl.

Les hele portrettet av Margaret Berger i lørdagens Adresseavisen

– Jeg er et komplekst menneske. Jeg er ekshibisjonist, men samtidig privat og sjenert. For ti år siden ville jeg holde på med musikk, men ikke være kjent. Nå tåler jeg eksponeringen, sier Margaret Berger. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN