Det sier koreografen og danseren Jo Strømgren, som er premiereklar med forestillingen «Estrogen» på Pushkin-teatret i Moskva.

Det blir den 14. i rekken av produksjoner Jo Strømgren viser i Russland, men det er første gang hele forestillingen er produsert der. Han fikk frie tøyler fra teatersjefen ved Pushkin-teatret i Moskva.

Åpen dør

– Som regel slipper man ikke unna en teatersjef eller en dramaturg eller en markedsavdeling som skal mene noe, men her har jeg virkelig fått fritt spillerom. Det er litt morsomt at dette skjer i Russland.

– Hvor stort er dette teatret?

– De har brannteppe her, og det betyr at de har plass til flere enn 800 i salen, jeg tipper at det er rundt 1000 seter. Ensemblet jeg har jobbet med, er på ni, sier Strømgren, som har vært i Moskva i hele prøveperioden på seks uker.

– Det som er spesielt i Moskva, er at du ikke møter nordmenn her. Overalt hvor vi spiller ellers, treffer vi alltid på folk fra Norge. Dette er helt annerledes, sier koreografen som med sitt kompani har 600 forestillinger over hele verden i år, fordelt på 25 ulike produksjoner.

Elsk/hat-forhold til teatret

– Det er på tampen av teateråret her nå, derfor blir det premiere og to forestillinger nå før sommerferien. Dersom stykket går bra, er det vanlig at det spilles i flere i år. Men om det går bra er en annen sak, det vet man jo aldri. Det er ikke så mange firere i Russland, det er mer av både toere og seksere. Det er et veldig ærlig publikum her. De er en blanding av å være veldig kompetente og samtidig veldige ærlige. Og den kombinasjonen kan jo være grusom dersom det ikke går bra, men jeg har vært heldig til nå.

– Så du er spent på anmeldelsene?

– Ja, jeg er spent. Dette er jo en voldsom sjanse å ta, når man først får frie tøyler på et slikt teater. Det er en ganske ekstrem forestilling med mange sceneskift, en spesiell historie, sier Strømgren, som i løpet av perioden i Moskva har fått flere tilbud.

Invitasjon fra Bolsjoj

Kunstnerisk leder for Bolsjoj-balletten, Sergei Filin, ønsket et møte med den trønderske koreografen og danseren. Filin ble utsatt for et syreangrep i 2013, etter maktkamp i balletten, men er nå tilbake i jobb.

– Vi møttes over en hamburger, og han pratet som en foss. Han er en entusiastisk fyr som la frem forslag på noen prosjekter som jeg skal vurdere. Jeg går og grubler litt nå, og det artigste er jo at dørene har åpnet seg. Om det blir noe ut av det er for tidlig å si. Halve gleden er å få muligheten, men jeg kan ikke gå på akkord med ideene mine for å få jobbe på «riktig sted». Jeg er jo huskoreograf på Nasjonalballetten, og de blir mer og mer internasjonalt orientert. Jeg er en representant for Nasjonalballetten som kan knytte kontakter rundt omkring. Så vi får se om Bolsjoj-prosjektet blir med meg eller om jeg sender det videre til noen andre, sier Strømgren.

Italiensk teaterpris

I helgen ble han tildelt en viktig italiensk teaterpris, «Premio Hystrio 2014», en italiensk variant av vår Heddapris.

– Jeg har et ambivalent forhold til priser, og får lett litt bismak i munnen. Det er jo gjerne subjektive vurderinger som ligger til grunn med enkeltpersoner som synes man skal hedre noen. Men det er artig å få en pris i utlandet for der kommer man jo inn fra kulden i nord. Får man en pris i utlandet, så har man gjort inntrykk, det blir litt mer overraskende.

– Når kommer du til Trondheim?

–Jeg kan ikke si noe om det nå, men det blir et lengre opphold i Trondheim i løpet av det nærmeste året, så mye kan jeg i alle fall si, smiler Strømgren.

«Estrogen» har premiere ved Pushkin-teateret i Moskva onsdag 25. juni.