Boye Hansen er av operasjef Bjørn Simensen bedt om å lede et utvalg for Den Norske Opera med tanke på å finne andre «glemte» norske operaer som kan ha potensiale til å settes opp som en av åpningsforestillingene for den nye norske nasjonaloperaen i Bjørvika. I årene mellom 1893 og 1915 skrev norske komponister omkring 30 operaer og syngespill. Boye Hansen tror han kan finne en Bjørvika-kandidat blant disse. Og dessuten mye annen musikk som fortjener å bli hørt i konsertsaler. Men betingelsen er kvalitet med mange utropstegn bak.

- Man gjør glemt musikk en stor bjørnetjeneste når det ikke gjøres med gjennomført profesjonell kvalitet i alle ledd. Der ligger grunnlaget for suksessen med Thora, sier Boye Hansen. Skal glemte ting løftes fram i lyset igjen, må det gjøres på aller ypperste måte. Ja, nesten bedre enn komponisten fortjener! Selv om Borgstrøm virkelig fortjente det aller beste, presiserer han.

Norsk musikkfest

Selv drømmer Boye Hansen om å gjenskape «Norsk Musikkfest» som ble arrangert som en del av landsutstillingen i Kristiania i 1914. Programmet er kjent i detalj. Notene finnes i arkiver. Men bare to av verkene fra den storstilte musikkfesten er innspilt og «kjent» i dag.

Han har også en større visjon; én årlig, ukentlig, nasjonal festival hvor alle profesjonelle orkester i landet, (symfoniorkestrene, Forsvarets musikkorps, kammerensembler ) samme uke utelukkende spiller norsk musikk. Over tid kan en slik uke gjenspeile hele bredden i norsk musikk, men fortsatt slik at festivaler som Ultima har en særlig oppgave i å ivareta det helt nyskrevne, sier Boye Hansen til Adresseavisen.

- Vi har neglisjert vår egen musikkhistorie, fastslår Boye Hansen. Masse flott musikk er blitt hemmelig. På grunn av fire store navn (Edvard Grieg og Johan Svendsen og neste generasjon med Christian Sinding og Johan Halvorsen) har vi kalt en periode på 50 år av norsk musikkhistorie for «gullalderen». Men de var flere. Straks vi begynner å lete, finnes det svært lødig malm fra en rekke andre navn. Men inntil ganske nylig har interessen for en slik leteaksjon vært laber, sier han. Det til tross for at mange av de senere glemte og neglisjerte norske komponistene hadde til dels stor suksess på Kontinentet.

- Det er liksom blitt en norsk holdning dette, påpeker Boye Hansen: Vi har vår Grieg. Hva skal vi med flere? Men da kan vi like gjerne si: Vi har jo Leif Ove Andsnes, hva skal vi med flere pianister? Eller andre fiolinister enn Arve Tellefsen?

Fram fra glemselen

Dirigent Terje Boye Hansen har de siste årene gått i bresjen og begynt å interessere seg for glemt norsk musikk. Men også for ham tok det sin tid. Han innrømmer glatt at han selv hadde vært musiker i 25-30 år før han hørte om Henrik Borgstrøm som skrev Thora-operaen for 108 år siden, men nå er Boye Hansen skikkelig hekta på norsk musikk fra forrige århundreskifte. Oppsettingen av Thora har ikke gjort ham mindre tent.

- «Thora» er altfor god til å gå i glemmeboken igjen. Operaen bør vises under festspillene i Bergen og Nord-Norge-festspillene i Harstad. Gjerne som helt eller delvis gjestespill fra Trønderoperaen og TSO. Det er viktig at Borgstrøm får et navn igjen, mener Boye Hansen.

Selv gjør han sitt. Til våren skal han gjøre en konsertant framføring av Borgstrøms andre opera «Fiskeren» i Kristiansand, og dessuten hans symfoniske dikt «Tanken» som ledd i en spennende konsert Kristiansand Symfoniorkester arrangerer med tema «Glemt gullalder». Her blir det musikk av Thomas Tellefsen, Johan Selmer og Henrik Borgstrøm.

Nevner i fleng

- Hvem andre har vi?

- Ole Olsen, for eksempel. Hans opera «Stallo» ble urframført i Kristiansund i fjor. Men det er flere, understreker han. Ikke minst en skikkelse som Gerhard Schjelderup. Operasjef Bjørn Simensen fikk en a-ha-opplevelse da den Norske Opera skulle urframføre Trygve Madsens (høyst nålevende komponist) nyskrevne «Circus Terra» i Praha tidligere i år. Da de ville markedsføre det som den første norske operaurframføring i byen, fikk de beskjed om at nei, Gerhard Schjelderups «Bruderovet» (Norwegische Hochzeit) ble urframført i Praha i 1900!

Av andre glemte, men løfterike norske komponister nevner Boye Hansen Catharinus Elling, Sigurd Lie, trønderen Arne Eggen og ikke minst organisten og komponisten Johannes Haarklou. Det norske operaselskap urframførte i 1901 Haarklous opera «Væringerne i Miklagard» i Trondheim som starten på en turne til Bergen, Stavanger, Kristiansand og Kristiania. Men da forestillingen kom til Stavanger gikk den konkurs. Hva med å gjøre den turneen om igjen - og fullføre den denne gangen, oppfordrer og utfordrer Boye Hansen.