– Vi får e-post og tilbakemeldinger på Facebook fra hundrevis av brukere hver dag, som åpenbart tror at vi er en stor bedrift. Bare å svare folk ville tatt opp all tiden vår, så vi må utvide, sier datateknikkstudent Erlend Børslid Haugsdal.

Sammen med Nikolaj Broby Petersen (entreprenørskolen) og Martin Nybø Vagstad (datateknikk) eier han Dirtybit. Virksomheten ble startet i 2011, da de utviklet sin første app «Drop the box». Det skulle gå kun ett år før deres andre app, spillet «Fun Run», hadde blitt verdens mest populære.

– Det fantes få gode multiplayerspill på mobil. Jeg og Martin (Nybø Vagstad) er barndomsvenner, og har alltid vært lidenskapelig opptatt av spill. Vi ville skape noe på linje med Mario Kart, der venner kan konkurrere med hverandre, sier Børslid Haugsdal.

– Markedsførte seg selv

Før Norwegian Game Awards i fjor høst, knyttet de tre til seg Marius Giske (industriell økonomi) samt Peder August Aune og Martin Skarbø Sangolt (begge industriell design). Etter intense måneder, med jobbing dag og natt, fikk de med «Fun Run» realisert drømmen. Spillet er et multiplayerkappløp, hvor man styrer fire små dyr som blir utsatt for blant annet lynnedslag og bjørnefeller.

– Vi vant priser for «Beste mobilspill» og «Spillernes valg» under Norwegian Game Awards i september. Etterpå gikk vi rett hjem og lanserte spillet. Da var det rolig en stund, før det virkelig tok av i november. 11. desember nådde vi nummer én i USA.

I slutten av januar hadde «Fun Run» blitt lastet ned over 14 millioner ganger, og lå fortsatt høyt oppe med åttendeplass på Itunes' nedlastingsliste. Spillet som ble skapt på Gløshaugen har blitt så populært at fire prosent av alle i USA har det på mobil eller nettbrett. Suksessen forklarer de blant annet med at «Fun Run» nærmest har markedsført seg selv.

– Multiplayerspill er ettertraktet, og «Fun Run» har et enormt potensial til å bli spredd på Twitter, Facebook og Instagram, ved at brukerne aktivt søker etter noen de kan legge til for å spille mot. Vi har ikke brukt én krone på markedsføring i USA, og det sier litt om hva vi har lært på NTNU, sier Peder August Aune.

– NTNU gjorde det mulig

Studentene har fra starten av vært opptatt av at man skal kunne spille mot hverandre, uavhengig av hvilken smarttelefon man har.

– Det fins få vennegjenger hvor alle har enten Iphone eller Android. Sånn sett er ikke spillet diskriminerende, sier Aune.

Siden lanseringen har «Fun Run» vært god business, og studentene kunne droppet ut av skolen og levd av spillet om de ønsket det.

– I starten håpet vi å tjene 3000 kroner hver i måneden, for å spe på studielånet. Vi er langt forbi det, men spillmarkedet er flyktig, så det vil jo etter hvert gå nedover, sier Børslid Haugsdal.

Han forklarer at spillet er gratis for nedlasting, men at de vil tjene penger ved at brukerne kan kjøpe ulikt utstyr til karakterene sine. De har også lagt inn reklame, men har valgt å være forsiktige med å tukle for mye med selve spillet.

– Vi vil ikke ødelegge spillopplevelsen for brukerne, så vi nøyer oss med en fullskjermreklame hver tiende time.

Neste steg for Dirtybit er å implementere en chat-funksjon i spillet.

– Så lenge det er interesse, er det selve spillet vi må fokusere på. Det er oppdateringer og tilbakemeldinger fra brukerne vi vil bruke krefter på.

Drøyt fem måneder etter lanseringen ser ikke populariteten ut til å dale. Om så skulle skje, vil de putte hodene sammen og tenke stort nok en gang.

– Miljøet på NTNU har gjort dette mulig, ved at vi har blitt et tverrfaglig team, der alle forventer det samme og er innstilt på å jobbe hardt. Det var Erlend, Martin og Nikolaj som sa at det ikke fins skikkelige multiplayerspill. At de turte å tenke stort er nøkkelen til suksessen, sier Peder August Aune.