- Vi må få opp farten, vi begynner å få dårlig tid hvis Trondheim skal være med i kampen om hvor popinstituttet skal opprettes, sier Eva Kristin Hansen, tidligere AUF-leder, som sammen med partikollega Tore O. Sandvik arbeider for å bringe sammen miljøer som har den kompetanse og interesse som trengs for å stable popinstituttet på beina. Sammen ved bordet i går satt også Hermann Örn Vidarsson, som etter kaospilotutdannelse i Århus har trening i å tenke prosjekt på tvers av sektorgrenser, som grensen mellom kultur og næringsliv.

Går bredt ut

- Vi velger å gå bredt ut og ikke sette begrensninger på hvem som skal være med, sier Hansen, som håper jungeltelegrafen er virksom og bringer på banen miljøer som hun ennå ikke har vært i kontakt med.

Ellers er det nettopp det mangfoldige musikkmiljøet i Trondheim, og det er NTNU - både det musikkfaglige og det teknologiske miljøet - det er NRK, Ringve museum med grundig kompetanse på arkiv, i tillegg Statsarkivet, Trondheim kommune, pluss flere interessenter som råder over mulige lokaler - som Eva Kristin Hansen har i tankene og nå forsøker å samle. Noen dato er ikke satt ennå for den første samlingen, men hun antyder slutten av august.

Til dette møtet er Svein Bjørge også invitert. Han hører til den uformelle arbeidsgruppen som står bak forprosjektsøknaden og søknaden til Kulturdepartementet om midler til å opprette et nasjonalt senter for populærmusikk.

- På det møtet ønsker vi å høre mer fra Bjørge om hvordan arbeidsutvalget tenker seg instituttet og hvordan det skal fungere. Et viktig punkt blir selvsagt også hvordan vi skal arbeide videre. Derfor nedsetter også vi en arbeidsgruppe som skal sørge for at Trondheim formelt søker om å få instituttet lagt hit, forteller Hansen.

Brainstorm

Ulf Risnes fra Tre små kinesere mener at valg av sted for et popinstitutt bør henge nøye sammen med målet man har med å opprette det.

- Rammene rundt prosjektet må bli klarere før det kan bestemmes hvor det bør ligge. Trondheim har tung kompetanse på store deler av området for et slikt institutt. Foreløpig er samarbeidet på brainstorm-stadiet, sier Ulf Risnes, som mener det er viktig å være konkret og for eksempel kunne peke på aktuelle og egnede lokaler når man kommer så langt som til å søke om å bli vertsby for instituttet.

Risnes har imidlertid også visse betenkeligheter ved å opprette et popinstitutt.

- Det er ikke sikkert populærkulturen har bare godt av en slik institusjonalisering som et popinstitutt vil være. Det er viktig å bevare populærkulturens natur. Den er i bevegelse, den er dagsaktuell, og kanskje hadde det derfor vært best med et senter som arbeider kommersielt. Det dagsaktuelle gjør at instituttet må være et fleksibelt sted, som ikke gjør seg avhengig av enkeltpersoner som jobber der i 20 år, mener Risnes, som synes det er fint at dialogen er i gang, selv om det ennå er litt sprikende oppfatninger.

FRODE NIKOLAISEN