Ingen studenter i årets Studmagundersøkelse er så fornøyd med det faglige og pedagogiske studietilbudet som de 33 førsteårsstudentene på drama ved Høgskolen i Oslo.De har lange arbeidsdager, mange forelesninger, gruppearbeid og prosjekter. 70 prosent av studiet er praktisk arbeid, 30 prosent er teori. Gjennomsnittsalderen er 23 år, 90 prosent er kvinner og nesten 30 prosent av studentene hadde gjennomsnittskarakteren 5 eller bedre da de gikk ut av videregående skole.

Egenutvikling

Studieleder Åshild Vethal nikker bekreftende. - Ja, dette er et fag som trekker til seg mange dyktige unge kvinner, men i tillegg har vi også godt voksne studenter: Lærere, prester, sykepleiere som oppsøker studiet for å utvikle seg selv og egen faglige kompetanse. For mange er det et gledens studium, noe som hjelper dem til å finne ny dybde i eget fagfelt. Etter å ha kjempet i mange år for å gjøre dramastudiet synlig ved landets største, statlige høyskole med mer enn 11.000 studenter, opplever Åshild Vethal at dramafaget er i vinden som aldri før.

Selger seg selv

- Studentene lærer hvordan de skal presentere seg selv og selge sitt budskap. Dette er viktig for entreprenører som har et produkt å selge, for folk i kommunikasjon og ikke minst for lærere som skal formidle kunnskap. Samtidig er det et fag som gir noe så gammeldags som dannelse, evnen til å tilegne seg ny kunnskap og dele den med andre.Vethal er også stolt over at studiet har utviklet internasjonalt samarbeid på masternivå. - I vår har vi to studenter som skal ta eksamen i kinesisk opera og teater i Kina og vi har utveksling med et universitet i Tsjekkia om dukketeater og marionetter.Mange av studentene har brukt ungdomstiden på revy, sang og dans.

Teaterbasillen

- Det er mange av oss som er smittet av teaterbasillen, og som er ivrige etter å komme i gang med praktisk arbeid, sier Ingrid Rusten. Faget er ikke bare noen forelesninger, både dag og kveld går med til dramastudiene.Teater er bare én av basillene som herjer blant studentene, de er også sterkt infisert av interesse for drama, film, regi og arbeid blant barn og unge. Og når de har sydd kostymer, skrevet manus, koreografert dansetrinn, bygget kulisser, vært på forelesning, gjort gruppearbeid og lest på lesesalen - da haster de ned til sentrum for å gå på teater og kino. - Det er jo obligatorisk, det er en del av pensum å se minst seks store teaterforestillinger i løpet av våren.

Foto: JON HAUGE