Gjenåpner: Lørdag gjenåpner smeden Bao Quoc Le den gamle smia på Fosenkaia. Foto: Kristine Lindebø

– Det er mye mer folk her enn før. Vi har markedsført oss bedre, sier Marius Wick.

Han er skurbas i Kystlaget Trondhjem og har tilbrakt utallige timer på Fosenkaia i mange år. En skurbas er en slags vaktmester og har ansvaret for at bygningene er i orden. Dessuten hjelper han Kystlagets medlemmer med å pusse opp gamle båter.

I helgen får han flere oppgaver når Trøndelagsstevnet 2015 blir arrangert på Fosenkaia og i Kanalen. En rekke veteranfartøy og tradisjonsbåter kommer på besøk i tillegg til båtene som pleier å ligge der, og publikum blir lørdag invitert på en rekke aktiviteter.

– Så langt har jeg skåret opp 300 fjøler. Jeg må nok lage 200 til. Fjølene skal ungene bruke så de kan snekre egne båter som de kan ta med seg hjem. 500 går sikkert unna, sier Wick.

Som sild i tønne

Han har også snekret baren i den nyåpnede Kafé Skuret. Den er selvfølgelig utformet som baugen på en båt.

– Kafé Skuret har bidratt til at det er mye mer folk på Fosenkaia nå. På flere av konsertene de arrangerer, står 300 mennesker der inne som sild i tønne, sier Wick.

LES OGSÅ: Familien overtar Skuret

Det blåser en kald vind over Fosenkaia når Adresseavisen er på besøk, men Wick er fornøyd. Han har vært sjømann siden han var 14 år og har gått i langfart i tropiske farvann. Wick har fått nok varme og trives i 12 grader og duskregn.

Men han har ikke gått på land. En gang sjømann, alltid sjømann. Ved siden av jobben som skurbas har han pusset opp sin egen båt, en snurpedorry bygget i Tresfjord i 1960 som han stolt viser fram. Båten heter «Havbåra».

Til sjøs som 14-åring

Snart skal han seile til Bessaker med den. Wick vokste opp der og begynte å jobbe i farens båt som 14-åring. Han tok bare en kort pause for å bli konfirmert før han fortsatte på sjøen.

– Det finnes ikke mange slike båter som er tatt vare på. Det vi gjør i Kystlaget, er jo nettopp å ta vare på båter som er i ferd med å forsvinne. Interessen for gamle båter har økt og Kystlaget har fått flere medlemmer det siste året. Nå er det 330 som er med, sier Wick og passerer flere færinger som ligger ved kai. En Åfjordbåt, en fra Nordland, en fra Bindal.

LES OGSÅ: Veteranbåtene blir overvåket

Lørdag er det meningen at fjæringene skal kappro i Kanalen. Det kommer også en rekke mer staselige båter med seil til byen. De skal vise seg fram ute på fjorden. Jekta Pauline legger til kai allerede torsdag. Torsdag kveld spiller Anders Jektvik i Kafé Skuret.

Gjenåpner smia

Og smia, som har vært ute av drift i flere år, skal gjenåpne lørdag.

– Han der har jeg fulgt med på helt siden jeg skiftet bleier på ham, sier Marius Wick når vi går inn i smia. Han peker på Bao Quoc Le, som prøvekjører smia før åpningen.

– Jeg underviser i smiing på Steinerskolen og regner med å få hjelp av ivrige elever i smia her, sier smeden Bao, som ellers har utdannelse som kjemiker.

Kystlaget skal arrangere kurs og temakvelder både for voksne og unge i smia, slik at det gamle håndverket blir holdt i hevd.

– Mange av medlemmene våre vil gjerne smi selv. De trenger beslag til båtene og redskaper som det ellers er umulig å få tak, forteller Egil Eide. Han er høvedsmann, på landkrabbespråket styreleder, i Kystlaget.

Det lukter autentisk

Også han har merket seg at folkelivet på Fosenkaia har økt i det siste. Både fastboende og turister liker å kikke på båtene som ligger der og kjenne lukta av noe autentisk.

Han ser fram til å stå i spissen for Trøndelagsstevnet, et arrangement som går på rund-gang blant kystlagene i Trøndelag.

– Vi har snudd trenden og er på hugget. Vi har en rekke aktiviteter, og allerede til olsok kommer en pilegrimsseilas fra Stavanger til byen i forbindelse med Olavsfestdagene. Byen trenger et maritimt miljø som det vi representerer, og Kanalen, slik den fungerer i dag, har en egenverdi som byrom. Den er viktig for mange flere enn oss, sier Eide.

Bruer skaper trøbbel

Samtidig er han bekymret over de kommunale planene for området.

– Hvis det blir bygget to nye bruer over Kanalen, slik det er snakk om, vil det bli helt umulig for større båter å legge til kai i Ravnkloa og ved Fosenkaia. Den nye svingbrua ved Skansen, som selvfølgelig er en verdifull tilvekst til byen, har allerede gjort det mer omstendelig å seile inn og ut, sier han.

Men i helga blir det full seilas, både på fjorden og defilering kanalen, i tillegg til flere andre aktiviteter knyttet til tradisjonsrikt sjøliv.

Kapp roing: Færingene ligger klar til kapproing lørdag. Foto: Kristine Lindebø