Kristian Digre og Stein Vanebo har arrangert de største konsertene i Trondheim de siste årene - hver for seg og i samarbeid. De forsøkte selv å få fatt i Morten Harket, Ylvis og Van Morrison til konserter i i Trondheim i sommer, men lyktes ikke. Borggården var ikke tilgjengelig, og Olavsfestdagene plukket etterhvert opp Harket og Ylvis. Van Morrison var tenkt På Festningen i juni, men vedtaket om en prøveperiode som konsertarena ble stoppet av Fylkesmannen i vinter.

– Det var det samme som i fjor, da jobbet vi med å få Leonard Cohen dit. Men da var også uavklart. Vi er i konstant dialog med artister, men har snart ikke plasser å arrangere på, sier Vanebo.

Borggården varsler nå at det maksimalt vil bli en helg med konserter i tillegg til Olavsfestdagens arrangementer. I tillegg vurderes det å legge ut konsertarrangementene på anbud.

– Sånn er det, det er flere som jobber for å få de samme artistene og det er flere som har ideer. Vi var først ute på Harket, men den glapp når vi ikke hadde en ledig arena. For vår del betyr det at Borggården er borte som arena. Vi er avhengige av å ha et egnet konsertsted og ha flere muligheter på datoer når vi legger inn bud på artister. Vi har ønsket oss en helg i juni og en i august. Med dette vedtaket har vi i praksis ingen arena per i dag, sier Digre.

Begrenset bruk

Han har fått med seg debatten rundt Olavsfestdagenes Ylvis-booking.

– Jeg antar at de booker konserter utenom grunntanken med festivalen for å sikre et overskudd som igjen finansier større satsninger på kjernevirksomheten, sier Kristian Digre.

Han mener likevel at Olavsfestdagenes økonomiske muskler kombinert med de svært begrensede mulighetene i Borggården - og få andre egnende arenaer i Trondheim - gjør at Trondheim blir fattigere som konsertby.

I år er bruken av Borggården til konsertformål begrenset til Olavsfestdagene og helgen 29.-30. august, hvor Digre og Stein Vanebo arrangerer konserter med Bigbang, Lissie, Kari Bremnes og Sivert Høyem.

– Vi har hatt en til to helger med konserter hvert år, i tillegg til Olavsfestdagene. Vi må hele tiden gjøre en vurdering av bruken og slitasjen og hvor mange ganger i året vi skal tillate slike store arrangement. Det er mange antikvariske verdier der. Det er et viktig rom som skal brukes, men det er også viktig å bevare det for fremtiden, og dermed må vi ha begrensninger på bruken. På grunn av Olavsfestdagenes knutepunktstatus får vi signaler fra departementet om å legge til rette for bruk under festivalen, forklarer Steinar Bjerkestrand, direktør i Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider.

Både han og Inge Sørgård i Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider understreker at bruken skal vurderes fra år til år.

– Det er ikke vrang vilje, og vi beklager at vi måtte si nei til søndagen i år. Vi ser at rommet er ettertraktet. I den arenasituasjonen Trondheim er i nå, ser vi at dette er en perle. Men den skal også bestå, vi har et evighetsperspektiv. Det er ingen enkel sak, sier Bjerkestrand.

-Skal være brede og folkelige

- Det er fint at Olavsfestdagene gir byen et flott arrangement - for det er det virkelig. Vi ser at publikum liker det, og de har godt besøk. Men om det er i tråd med mandatet de får penger for fra det offentlige, er jeg usikker på, sier Digre.

- Samtidig forventer jeg at de gjør fornuftige vurderinger og håndterer bevilgningene på en særdeles profesjonell måte.

Vanebo er enig:

- Olavsfestdagene skal være brede og folkelige. Så lenge knutepunktmidlene brukes til konsertene som er innenfor kirkemusikkmandatet, og det velger jeg å tro at de har full kontroll på.

- Jeg håper virkelig ikke at de havner i en situasjon der de mister knutepunktstatusen og forutsetter at holder seg til de rammene som er vedtatt. Det ville være et kjempetap å miste Olavsfestdagene, sier han.

Vanebo regner med den nye regjeringen vil ettergå knutepunktfestivalenes virksomhet grundig.

- Jeg synes at alle som får sånne midler skal være veldig nøye på hva de holder på med, sier han.

- Vi bruker våre økonomiske muskler på kirkemusikk, på kostbare bestillingsverk, på et bredt barne- og familieprogram, på historisk marked, på teater, på verbalprogram på vestfrontplassen mandag til lørdag – gratis for publikum, på en lang rekke av våre opp mot 200 arrangement. Så er det noen få konserter i Borggården som vi ønsker å tjene penger på. Men vi har også konserter i Borggården vi ikke forventer å tjene særlig penger på, som Salmekveld og Barnas Olavsfest, sier Olavsfestdagenes direktør Petter Myhr.

-Samarbeid er aktuelt

Vanebo forteller at de i fjor hadde uformelle samtaler med Olavsfestdagene, mens Randi Wenche Haugen fortsatt var direktør.

–-Vi snakket om et samarbeid om de kommersielle konsertene. De samtalene var spennende. men stoppet opp da Haugen sluttet. De har ikke blitt tatt opp igjen med Myhr, sier Vanebo, som gjerne tar opp tråden igjen.

-Et samarbeid rundt konserter kan være aktuelt i forbindelse med store internasjonale artister som det er vanskelig å få tak i hver for oss. Men denne typen artister har ikke vært tilgjengelige i vår periode i år. Så er det klart at vi ser ulikt på hva som er en «kommersiell» artist og hva som er en verdiforankret kunstner. Patti Smith er et eksempel på en artist som jeg mener Olavsfestdagene skal ha – fordi hun er en glimrende kunstner som utvider våre oppfatninger om hva et troende menneske kan være. Det finnes mange slike artister. Uansett tar jeg gjerne en prat med Stein Vanebo og andre, det er bare hyggelig, svarer Petter Myhr.

–-Vi samarbeider for lite på tvers av barrierene. Og vi har et kjempeproblem med arenatilgang og forutsigbarhet, fastslår Vanebo, som beundrer det Bergen får til med Bergen Live som motor. I sommer arranger de konserter med bl.a. Neil Young og Crazy Horse, Iron Maiden og Tom Jones, i tillegg til festivalen Bergenfest i juni hvor John Mayer, ZZ Top og Robert Plant er gjester.

–Jeg beundrer Bergen for evnen til at hele byen spiller på lag, fra arrangører, til næringsliv, politikere og et publikum som kjøper billetter, sier Vanebo.

Vurderer å slutte

-Ser dere noe lys i arenatunellen i Trondheim?

-Det virker veldig uklart, og det er veldig synd. Koengen i Bergen, har en arena som tar 22 000 og en som tar 5 500. De har en sentral arena som kan skaleres. Når Festningen ikke er avklart og Borggården har betydelige begrensinger ser jeg ingen gode alternativer, sier Digre.

–Hva i all verden skal vi skaffe artister for hvis vi ikke har arena? Hvis vi ikke har en plass for disse konsertene i Trondheim, er det like greit å se til andre byer og arenaer, sier Vanebo oppgitt.

-Dette er ikke hovednæring for oss, vi gjør det attåt andre jobber. Men det er klart det er en kommersiell tanke bak, vi gjør det for å tjene penger. Jeg har ingen planer om å flytte, men hvis det ikke løser seg med en egnet arena er det kanskje ikke aktuelt å holde på med dette lenger, sier Digre.

Stein Vanebo. Foto: Therese Alice Sanne, Adresseavisen
Foto: Foto: Kjell A. Olsen